زیستگاه توران


زیستگاه توران

زیستگاه توران کجاست؟

جایی که بقای گونه های در معرض انقراض به آن بستگی دارد, جایی نیست جز زیستگاه توران!!

برای حفظ تنوع زیستی موجود در وسعت وسیع جغرافیایی ایران ، چهار نوع منطقه برای حفاظت وجود دارد. این مناطق شامل : پارک های ملی ، پناهگاه های حیات وحش ، مناطق حفاظت شده و آثار ملی طبیعی تعیین شده هستند. در سال 1997 ، اداره محیط زیست بر 7،563،983 هکتار از این مناطق نظارت داشت. تا سال 2003 ، سطح  مناطق تحت نظارت DOE به 11،791،788.225 هکتار رسید.

مناطق حفاظت شده در استان سمنان به 2.3 میلیون هکتار می رسد و در کل بین 15 تا 20 هزار هکتار از مناطق طبیعی تحت نظارت DOE است.

پارک ملی صحرای گرمسار و پناهگاه حیات وحش توران از مهمترین ذخایر حفاظت شده حیات وحش در جهان هستند که هر دو در استان سمنان واقع شده اند.

سه پارک ملی از جمله پارک ملی کویر ، پارک ملی توران و پارک ملی سیدووا ، دو پناهگاه حیات وحش در خوش ییلاق و توران و دو منطقه حفاظت شده در پرور و توران ، پنج منطقه شکار ممنوع در استان سمنان  واقع شده اند.

این مناطق در واقع یک نمایشگاه طبیعی از گونه های نادر حیات وحش مانند یوزپلنگ آسیایی ، پلنگ ایرانی ، جاایا زمینی ایرانی ، آنگر ایرانی ، موفلون آسیایی ، گربه شنی ، چینکارا و انواع مختلف گیاهی هستند.

در میان گونه های حیات وحش ، یوزپلنگ آسیایی و پرنده ایرانی از گونه های با ارزش و در معرض خطر انقراض است و استان سمنان به عنوان یکی از بهترین زیستگاه های این دو گونه نادر در جهان شناخته می شود.

 

پناهگاه های حیات وحش بی نظیر

پارک ملی خار توران یا پناهگاه حیات وحش توران ، واقع در جنوب شرقی شهر شاهرود ، به مساحت 1.400.000 هکتار می باشد و  بعد از پناهگاه حیات وحش نایبندان ، دومین ذخیره گاه بزرگ کشور است.

پناهگاه حیات وحش توران در سال 1972 به عنوان یک منطقه حفاظت شده شناخته شد. همچنین توسط یونسکو عنوان ذخیره زیست کره را دریافت کرد و پس از اکوسیستم سرنگتی (منطقه ای جغرافیایی در آفریقا) رتبه دوم زیست کره در جهان را به خود اختصاص داده است.

طیف گسترده ای از گیاهان و جانوران ، منابع ژنتیکی ارزشمندی در پارک ملی خار توران دیده می شود. از همه مهمتر ، گونه های گرانبهای  یوزپلنگ آسیایی در پارک ملی خار توران زندگی می کنند.

حدود 41 گونه پستاندار ، 167 گونه پرنده ، 42 گونه خزنده و 2 گونه دوزیست در توران شناسایی شده است.

پارک ملی کویر با مساحت 4000 کیلومتر مربع یک منطقه حفاظت شده زیست محیطی است که در استان های سمنان ، تهران ، قم و اصفهان گسترش یافته است.

پارک ملی کویر که در حاشیه غربی کویر بزرگ ایران (دشت کویر) قرار دارد ، زیبایی طبیعی کویر مرموز را آشکار می کند. و سهم زیادی از گونه های حیات وحش را به نمایش می گذارد. ویژگی های حیرت انگیز بیولوژیکی منطقه باعث شده است که این منطقه به آفریقای کوچک یا سرنگتی ایران معروف شود.

پارک ملی کویر محل زندگی بزهای بومی (Capra aegagrus) ، گوسفندان (Ovis Orientalis) ، کفتارهای راه راه ، گرگ های هندی ، غزال ها ، یوزپلنگ های کمیاب آسیایی و پلنگ های ایرانی است.

 

گونه های با ارزش در درجه اول قرار می گیرند

یوزپلنگ آسیایی سریعترین پستاندار جهان که قادر به سرعت 120 کیلومتر در ساعت است. وجود تعدادی از یوزپلنگ آسیایی در مناطقی از جنوب آفریقا ثابت شد . اما در مناطق شمال آفریقا و آسیا ، وجود ندارد. به گفته اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت, این گونه یوزپلنگ بسیار در معرض خطر است ، زیرا کمتر از 50  یوزپلنگ در ایران باقی مانده اند.

همچنین ، جمعیت کمی از گورخرها در پارک ملی توران یافت می شوند. منطقه حفاظت شده بهرام گور در استان فارس و سرخس در استان خراسان شمالی دو زیستگاه معروف زیرگونه در ایران هستند.

متأسفانه ، این جمعیت به دلیل شکار و همچنین چرای بیش از حد حیوانات خانگی مانند گوسفند ، بز و شتر به طرز چشمگیری کاهش یافته است. آناگرها حیواناتی مقاوم هستند و می توانند در مناطق تاریک و بیابانی زنده بمانند.

آناگرها در دهه 1930 از غرب ایران ناپدید شدند اما تا دهه 1950 هنوز در دشت های خشک و نیمه خشک مرکزی و شرقی گسترده بودند. تا دهه 1980 تنها چهار زیر جمعیت باقی مانده بود. با این حال ، از سال 1986 هیچ گزارشی از این حیوانات در پارک ملی کویر شنیده نشده است. در سالهای اخیر هیچ یک از جمعیتهای فرامرزی سرخس در طول مرز تا ترکمنستان خبری نبوده است.

 

استان سمنان دوستدار محیط زیست

به گفته یکی از دوستداران محیط زیست, استان سمنان از نظر تنوع جغرافیایی و اقلیمی یک استان بی نظیر است . سمنان یک استان دوستدار محیط زیست نه تنها در ایران بلکه در کل جهان است.

وجود جنگل ها ، بیابان ها و کوه ها در کنار هم در استان سمنان شرایط جغرافیایی فوق العاده ای را ایجاد کرده است که کمتر در کشور و جهان دیده می شود.

انتقال سه یوزپلنگ به محل تولد آنها در پارک ملی توران شرایط اولیه تولید مثل این گونه ارزشمند در معرض خطر را فراهم کرد.

انتقال موفقیت آمیز گورخرهای ایرانی به پارک ملی کویر گرمسار و تولید مثل آنها دلیل دیگری بر منحصر به فرد بودن استان سمنان است.

دو یوزپلنگ آسیایی ماده به نام های دلبر و ایران و یک پسر کوشکی از چند سال گذشته در پایتخت تهران زندگی کرده اند و اکنون در یک منطقه حصارکشی شده در سمنان زندگی می کنند.

در سال 2015 ، دلبر یک بار به طور طبیعی باردار شد اما متأسفانه توله خود را از دست داد.

سال گذشته (مارس 2018 - مارس 2019) ، او از نظر جسمی برای جفت گیری با کوشکی آماده بود ، با این حال ، احتمالاً به دلیل کهولت سن کوشکی ، این دو لقاح نداشتند.

دلبر در سال تقویم جاری ایران تحت لقاح مصنوعی قرار گرفت (که از 21 مارس آغاز شد) ، که ناموفق بود.

یوزپلنگ ماده کوچکتر به نام "ایران" که سه ساله است و احتمال بارداری وی زیاد است ، به منطقه حصارکشی شده منتقل شد.

همچنین پس از انتقال پنج گورخر ایرانی از توران و چهار مورد از استان یزد به پارک ملی کویر در سال 2018 ، با هدف معرفی مجدد این گونه به منطقه ، با سه بار بارور سازی موفقیت آمیز ، اکنون جمعیت این گونه ارزشمند به 12 رسیده است.

 

جمعیت یوزپلنگهای آسیایی در حال افزایش است

امیر عبدوس ، رئیس DOE ، اعلام کرده است که از ابتدای سال تقویمی ایران (21 مارس) بیست و یک یوزپلنگ آسیایی در استان سمنان مشاهده شده اند.

وی با تأکید بر اینکه طرح حفظ یوزپلنگ در ایران حفاظت از آن در زیستگاه طبیعی آن است ، گفت: توفیق کسب شده در تولید مثل گونه های در معرض خطر در زیستگاه آنها بیشتر از پروژه های تولید مثل اسیر است.

وی با اشاره به اینکه مهمترین تهدید کننده زیستگاههای یوزپلنگ وجود دامها و سگهای گله است ، تأکید کرد که در حال حاضر حدود 500000 هکتار از مساحت 1.5 میلیون هکتار توران از دام پاک شده و پناهگاهی امن در ذخیره گاه زیست کره توران برای یوزپلنگ ایجاد شده است.

براساس توافق نامه بین سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری و DOE ، فقط یک پنجم منطقه حفاظت شده و پناهگاه های حیات وحش را می توان از دام به عنوان منطقه امن یوزپلنگ تخلیه کرد.

عبدوس گفت: حصارکشی و کاهش سرعت در جاده تهران-مشهد در سال گذشته ، با هدف جلوگیری از حوادث جاده ای ، اقدام دیگری است که برای کمک به بهبود کیفیت زیستگاه طبیعی در پارک ملی توران انجام شده است.

وی اظهار داشت: گونه های جانوری که تعداد آنها در طبیعت کمتر از 50 است ، منقرض شده تلقی می شوند و اکنون تعداد یوزپلنگ های آسیایی در این کشور کمتر از 50 است ، اما تمام تلاش ها برای جلوگیری از انقراض و رسیدن این تعداد به بیش از 50 است.

حفظ و تولید مثل ژن های باقیمانده گونه های در معرض خطر یکی از اولویت های DOE است و برای این منظور ، ضمن اولویت قرار دادن حفاظت از گونه ها در زیستگاه طبیعی آنها ، باید به حفاظت از ژن ها توجه جدی شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: مرکز تحقیق ، تولید مثل و رهاسازی گورخرهای ایرانی در پارک ملی کویر ، در کشور و حتی منطقه منحصر به فرد است که براساس دانش بومی معتبر متخصصان  طراحی و ساخته شده است.

وی در پایان گفت : علاوه بر تحقیقات ، عملکردهای اکولوژیکی و بازسازی منابع ژنتیکی ، این مرکز تحقیقاتی قابلیت گردشگری را دارد و می تواند تعداد بازدیدکنندگان را به عنوان یکی از جاذبه های طبیعی این پارک ملی افزایش دهد.

 

0 نظر

ارسال نظر