سدیم هیپوکلریت چیست ؟ موارد استفاده سدیم هیپوکلریت


سدیم هیپوکلریت چیست ؟ موارد استفاده سدیم هیپوکلریت

سدیم هیپوکلریت : یک قهرمان بهداشت عمومی

 

سدیم هیپوکلریت چیست؟

اگر این ترکیب شیمیایی کاملاً نا آشنا به نظر برسد ، ممکن است تشخیص دهید که این ماده سفید کننده کلر است. شاید آن را به عنوان مایعی در آن ظرف  پلاستیکی سفید که اغلب در نزدیکی ماشین لباسشویی خانوادگی وجود دارد ، بدانید که برای از بین بردن میکروب ها و سفیدتر شدن لباس های سفید به لباسشویی اضافه می شود. 

 

شاید شما هم دیده باشید که از این ماده استفاده های دیگری نیز می شود. این ترکیب به دلیل خواص شیمیایی خود نقش های زیادی در جنگ با میکروب ها دارد و لقب عنوان قهرمان بهداشت عمومی را دارد.

 

سفید کننده کلر ، سدیم هیپوکلریت (NaOCl) ، یک ضد عفونی کننده بسیار مفید و ارزان است. یک ماده ضد عفونی کننده میکروب هایی را که می تواند باعث بیماری افراد شود از بین می برد. سدیم هیپوکلریت فقط یکی از مواد ضد عفونی کننده کلر است. گاز کلر (Cl2) و هیپوکلریت کلسیم جامد دو ماده دیگر هستند.

 

 

موارد استفاده سدیم هیپوکلریت

 

سدیم هیپوکلریت و آب سالم

آب آشامیدنی سالم یک نیاز اساسی برای سلامتی است. اما قبل از اینکه ضد عفونی کننده های کلر مانند سدیم هیپوکلریت به طور مداوم به آب آشامیدنی ما اضافه شود. از حدود 100 سال پیش ، بسیاری از مردم بیمار شدند و به دلیل بیماری های منتقل شده در آب جان خود را از دست دادند. این بیماری ها به دلیل آلوده شدن میکروب به مردم از طریق عمل ساده نوشیدن آب ایجاد شده اند.

 

تب حصبه نوعی بیماری منتقله از طریق آب است که توسط باکتری ریز Salmonella typhi ایجاد می شود. این مخلوط کوچک ناخوشایند ، که در آب تصفیه نشده یافت می شود اما فقط از طریق میکروسکوپ قابل مشاهده است ، باعث می شود قربانیان آن با درجه حرارت بالا و بسیاری از علائم دردناک رنج ببرند.

 

قبل از اختراع داروهای آنتی بیوتیکی برای درمان عفونت های باکتریایی ، تب حصبه اغلب کشنده بود. از سال 1908 ، با شروع کلراسیون آب آشامیدنی در سیستم های آبی ایالات متحده ، تب تیفوئید و سایر بیماری های جدی ناشی از آب عملاً از بین رفت و کیفیت زندگی را بسیار افزایش داد.

 

 

سدیم هیپوکلریت و تهیه غذای ایمن

 

سدیم هیپوکلریت در تولید و تهیه غذای ایمن استفاده می شود. به مقادیری که برای از بین بردن میکروب های مرتبط با غذاهای خام شناخته شده است ، به آب اضافه می شود. محلول های سدیم هیپوکلریت ضد عفونی کننده سطوح آماده سازی غذا ، ماشین آلات طبقه بندی مواد غذایی ، ظروف و ابزارهای مختلفی است که در تولید ، حمل و تهیه غذاهایی که دوست داریم بخوریم نقش دارد.

 

 

سدیم هیپوکلریت و موارد استفاده پزشکی

 

از محلول های سدیم هیپوکلریت برای ضد عفونی بسیاری از سطوح در بیمارستان ها ، آزمایشگاه های پزشکی ، مطب پزشکان و خانه های سالمندان استفاده می شود تا از شیوع عفونت در بین بیماران ، ساکنان و کارگران جلوگیری کند.

 


سدیم هیپوکلریت و شیمی

 


چگونه سدیم هیپوکلریت میکروب ها را شکست می دهد؟ پاسخ در این واکنش شیمیایی است:

 


HOCl ، اسید هیپوکلروس ، هنگامی که سدیم هیپوکلریت به آب اضافه می شود ، تشکیل می شود و به سطوح مقاوم در برابر میکروارگانیسم ها مانند سالمونلا تیفی نفوذ می کند و آنها را از بین می برد. اینکه اسید به شکل HOCl باقی بماند یا به عنوان یونهای H + و OCl- به اسیدیته یا pH محلول بستگی دارد.

 

سدیم هیپوکلریت در دندانپزشکی

 

Complications of root canal treatment due to Sodium Hypochlorite spill |  Dental Negligence Team | Dental Negligence Team Blog

 

هیپوکلریت سدیم یک ماده سفید کننده است که یک ماده آبیاری رایج است که هنگام انجام درمان کانال ریشه استفاده می شود. وقتی نشت سدیم هیپوکلریت از طریق سهل انگاری یک پزشک دندانپزشکی رخ می دهد ، عوارضی می تواند ایجاد شود.

 

استفاده از هیپوکلوریت سدیم در درمان کانال ریشه


هیپوکلریت سدیم برای تمیز کردن کانال ها و محفظه پالپ دندان برای حل شدن باکتری ها استفاده می شود و به عنوان یک ماده ضد میکروبی موثر عمل می کند. استفاده از هیپوکلوریت سدیم احتیاط و مراقبت دقیق را ضروری می کند. از آنجا که این ماده سفید کننده است در صورت تماس مستقیم با بیمار عواقب شدیدی را به دنبال خواهد داشت.

 

چگونه می توان هیپوکلوریت سدیم را از بین برد

 

  1.  ممکن است یک دندانپزشک فشار زیادی به سرنگ وارد کند و هیپوکلوریت سدیم از کانال ریشه خارج شود.
  2.  این ممکن است در صورتی اتفاق بیفتد که دندانپزشک زاویه کانال را اشتباه محاسبه کرده باشد و سپس محلول مجبور به خارج شود و نشتی رخ دهد.
  3.  دندانپزشک ممکن است محلول را خیلی سریع تزریق کند و سپس نشت کند.
  4.  اگر دندانپزشک ریشه را سوراخ کرده و یا ترک دندان وجود داشته باشد که توسط دندانپزشک مورد توجه قرار نگرفته است ، می توان هیپوکلوریت سدیم را از داخل دندان به بافت اطراف آن منتقل کرد.
  5.  همچنین ممکن است یک دندانپزشک در صورت عدم استفاده از سد لاستیکی برای جلوگیری از پایین آمدن هیپوکلوریت سدیم در گلوی بیمار یا محافظت از چشم و لباس بیمار ، در محافظت کافی از بیمار نتواند باعث آسیب نرسیدن به آن شود. 

 

 

انواع مشکلاتی که از یک هیپوکلوریت سدیم رخ می دهد

 

  1. - آسیب به چشم
  2. - سوختگی های شیمیایی و نکروز بافت
  3. - آسیب عصب صورت
  4. - انسداد مجاری هوایی فوقانی
  5. - آسیب به پوست
  6. - آسیب به لباس

 

 

مقالات و محصولات مرتبط:

هیپوکلریت سدیم

هیدروژن پراکسید

تصفیه پساب

 

 

منبع :

 

https://chlorine.americanchemistry.com

0 نظر

ارسال نظر