حلال های جایگزین بنزن


حلال های جایگزین بنزن

تعریف حلال

 

حلال ، مایعی ، جامد یا گازی است که برای حل محلول جامد ، مایع یا گازی دیگر برای ساخت محلول استفاده می شود.

 

 

از حلال کجا استفاده میشود ؟

 

از حلال ها به طور گسترده ای در ترکیبات خشک پاک کننده ، رقیق کننده رنگ ، پاک کننده های لاک ناخن ، مواد شوینده و عطرها استفاده می شود.  آنها به طور کلی به عنوان قطب و غیر قطب طبقه بندی می شوند.

بنزین یک حلال غیر قطبی است که در ساخت محصولاتی مانند پلیمرها و پلاستیک ها ، فنل برای رزین ها و چسب ها ، لاستیک ، روان کننده ها ، رنگ ها ، مواد شوینده ، داروها ، مواد منفجره ، ناپالم و سموم دفع آفات استفاده می شود.

 

 

حلال های جایگزین بنزن


سیکلوهگزان

 

سیکلوهگزان یک مایع قابل اشتعال بی رنگ است. این یک حلال غیر قطبی مانند بنزن است ، به این معنی که در آب محلول نیست و در مواد غیر قطبی محلول است مانند:

 

  • الکل
  • اتر
  • استون
  • بنزن
  • لگر


با واکنش بنزن با هیدروژن تولید می شود. این ماده اولیه اصلی برای تولید اسید آدیپیک و کپرولاکتوم است. سیکلوهگزان همچنین در آبکاری ، ساخت لاستیک و تولید حلالهای لاک استفاده می شود.

 


هپتان

 

از هپتان در آزمایشگاه ها به عنوان حلال غیر قطبی استفاده می شود. می تواند جایگزینی موثر برای بنزن باشد. از نظر تجاری برای استفاده در رنگها و پوشش ها و به عنوان حلال سیمان لاستیک در دسترس است. از نظر خصوصیات مشابه هگزان است اما نگرانی های زیست محیطی و بهداشتی مرتبط با هگزان را نشان نمی دهد. هپتان  به عنوان حلال در آبکاری ، کروماتوگرافی مایع ، چاپ و فلکسوگرافی استفاده می شود.

 


تولوئن

 

تولوئن یک حلال غیرآلی شفاف و محلول در آب با بوی معمول ماده رقیق کننده رنگ است. این ماده قادر به حل تعدادی از مواد شیمیایی غیر آلی مانند گوگرد است و به طور طبیعی به عنوان یک جز نفت خام رخ می دهد.

تولوئن به صورت تجاری در پالایش نفت تولید می شود زیرا یکی از اصلی ترین ترکیبات بنزن است. از تولوئن همچنین در آئروسل های خانگی ، لاک ناخن ، رنگ و مواد رقیق کننده رنگ ، لاک ، مهار کننده های زنگ زدگی ، چسب ها و مواد تمیز کننده بر پایه حلال استفاده می شود. به طور گسترده ای در عملیات چاپ و برنزه سازی چرم استفاده می شود.

 


سایر حلال ها

 

حلالهای غیر قطبی بسیاری وجود دارد که می تواند به عنوان جایگزین بنزن استفاده شود: پنتان ، سیکلوپنتان ، 1،4-دیوکسان ، کلروفرم و دی اتیل اتر. پنتان نسبتاً ارزان است و اغلب در آزمایشگاه به عنوان حلال استفاده می شود که به راحتی قابل تبخیر است.

سیکلوپنتان در ساخت رزین های مصنوعی و چسب های لاستیکی استفاده می شود.

کلروفرم بعنوان یک حلال استفاده می شود زیرا با مایعات آلی مخلوط می شود و بسیار فرار است. به عنوان یک حلال در صنایع دارویی و برای تولید رنگ و سموم دفع آفات استفاده می شود.

 

فرایند انرژی فروشنده حلال ۴۰۲ با کیفیت عالی و قیمت رقابتی میباشد. با کارشناسان ما تماس بگیرید.

1 نظر

avatar
مینا صادقی نژاد پاسخ

امکانش هست از حلال 402بنزن وتولوئن رو حذف کرد و چیز دیگری جایگزین آنها کرد

ارسال نظر