اسیدشویی لوله آب


اسیدشویی لوله آب

تمیز کردن سیستم های لوله کشی


اسیدشویی لوله آب چرا, کی و چگونه؟ ساخت جدید سیستم های لوله کشی به نوعی به تمیز کردن بقایا یا آلودگی ها نیاز دارد. بقایا را می توان موادی مانند خاک ، چربی ، مصالح ساختمانی از جمله چوب ، سیم ، کلاه سخت ، ابزار ، سرباره جوش ، زنگ زدگی و مقیاس و سایر اشیا کوچک دیگری که می توانند در داخل قطر سیستم های لوله کشی جا بیفتند ، تعریف کرد. تمیز کردن مناسب سیستم های لوله کشی بسته به نیاز سرویس مورد نیاز است.

 


الزامات تمیز کردن سیستم لوله کشی

 

تمام سیستم های لوله کشی باید با آب شسته شوند. شستشوی آب از طریق آزمایش هیدرولیکی سیستم های لوله کشی انجام می شود. اگر آب تخلیه شده هنوز شواهدی از بقایا دارد ، تا زمانی که هیچ مدرکی از بقایا وجود نداشته باشد ، همچنان با آب شستشو دهید.

خطوطی که نیاز به تمیز کردن دارند باید در نمودار جریان مکانیکی مشخص شوند. گروه مهندسی فرآیند انرژی محدودیت ها را بر اساس نیاز خدمات و تجهیزات محافظت شده در برابر آوارها و آلودگی های تولید شده در حین ساخت تعیین می کند.

برخی از خدمات فرایند انرژی نیاز به تمیز کردن شیمیایی سیستم های لوله کشی دارند. مهندسین فرآیند انرژی مسئول شناسایی خدماتی هستند که به تمیز کردن شیمیایی نیاز دارند.

نمونه های معمول خدمات نیاز به تمیز کردن شیمیایی در زیر ذکر شده است:

  • لوله کشی مکش کمپرسور
  • دیگ بخار فشار قوی فوق العاده آب و بخار فشار بالا
  • خطوط حمل کالا
  • خطوط شیمیایی / کاتالیست تخصصی
  • اکسیژن
  • آب اکسیژنه


طراح باید مسئولیت تأیید کلیه مراحل حذف آوارهایی را که برای مایع فرآیند مضر است ، از جمله تهیه هرگونه امکانات موقتی برای انجام روش های تمیز کردن شیمیایی ، بر عهده داشته باشد.

روش تمیزکاری استفاده شده باید بر اساس امکانات موجود انتخاب شود. تمیز کردن بخار و مواد شوینده بسیار کم هزینه تر از تمیز کردن اسیدی یا مکانیکی است. هر مشخصات پروژه باید نوع آلودگی / زباله را حذف کند.

برای جلوگیری از آلودگی و رطوبت ، پس از تمیز کردن کلیه سیستم ها باید آب بندی شوند. تمیز کردن در محل با محلول های تمیز کننده شیمیایی باید با تمام اجزای سیستم لوله کشی سازگار باشد. در غیر این صورت ، اجزایی که تحت تأثیر محلول تمیز کننده قرار بگیرند باید به طور موقت از بین بروند.

استفاده و دفع محلول های تمیز کننده باید مطابق با سیاست گیاه یا مقررات محلی (یا هر دو) باشد.

 

انواع آلودگی لوله ها برای فولاد ضد زنگ

  • کثیفی
  • آلودگی آهن
  • پاشش جوش چربی و شل
  • مقیاس و پاشش جوش محکم
  • روغن ، رنگ یا گریس
  • زنگ
  • انواع آلودگی لوله ها برای فولاد کربن
  • کثیفی
  • لاک الکل یا روغن محافظ
  • مقیاس آسیاب
  • جوش و مقیاس جوش را خریداری کنید
  • زنگ
  • رطوبت (سرویس کم دما)

 


انواع مختلف تمیز کردن لوله کشی

 

تمیز کردن مکانیکی:

شافت های چرخان ، برس ها ، هوای فشرده و شن و ماسه پرواز خطرات هستند. از تجهیزات حفاظتی دیکته شده توسط سایت استفاده کنید.

 


تمیز کردن شیمیایی (اسید شویی لوله آب ):

اسیدها و سایر مواد شیمیایی ، محلول های گرم شده ، شلنگ های فشار بخار ، نشت و اسپری ها خطرات هستند. لباس خنثی ، محافظت از چشم ، دوش ایمنی و امکانات برای خنثی سازی نشت مواد شیمیایی مصرف شده فراهم کنید. کارکنان نباید بخارهای محلول فروکسیل (یا سایر مواد شیمیایی) را که ممکن است مضر باشند تنفس کنند. هنگام آزمایش یا تمیزکاری در مناطق بسته با تهویه نامناسب ، باید تنفس کافی انجام شود.

 


تمیز کردن بخار:

بخار ، میعانات و سایر خطرات مربوط به تمیز کردن مواد شیمیایی است. تخلیه بخار کنترل شده به جو یا میعانات خنک شده توسط اسپری های آب برای به حداقل رساندن تماس شخصی ضروری است.

 

 

روش های تمیز کردن لوله

 

روش آب شستشو:

شستشوی لوله با آب تمیز بدون کلرید.

لوله را کاملاً تخلیه کرده و در صورت نیاز خشک کنید. خشک کردن را می توان با پاک کردن و یا دمیدن با هوای فشرده تمیز ، خشک یا گاز بی اثر انجام داد.

 

 

روش ضربه هوا:

با هوای فشرده خشک و تمیز دمیده شوید. از حجم کافی هوا برای ایجاد سرعت زیاد در لوله استفاده کنید.

 

 

روش تمیز کردن بخار و مواد شوینده:

بخار را با یک محلول آب از Pennwalt Corp. Cleaner MC-79 ، Oakite Products، Inc. Oakite 33 یا مساوی تصفیه کنید. (1 گالن MC-79 را با 9 گرم آب تمیز مخلوط کنید ؛ 1 گالری اوکیت 33 را با 6 گرم آب تمیز مخلوط کنید.)

کاملاً آبکش کرده و با آب تمیز بشویید.

خشک کردن لوله با پاک کردن یا دمیدن با هوای فشرده خشک و تمیز یا گاز بی اثر.

 


روش تمیز کردن اسید برای فولاد ضد زنگ:

انتخاب محلول پاک کننده اسید به ترکیب ، عملیات حرارتی و فرم فولاد ضد زنگ تمیز شده بستگی دارد. محلول پاک کننده اسید را به شرح زیر انتخاب کنید:


برای محصولات آسیاب یا ریخته گری در شرایط بازپخت محلول از نوع نوع 300 یا 400 و Carpenter 20 Cb (UNS N08020) ، Alloy B (UNS N10001) ، یا Alloy C-276 (UNS N10276) مواد ، یا برای جوشکاری ، محصولات آسیاب ، یا ریخته گری CF-8 ، CF-8M ، CF-3 ، CF-3M و SW20M (CN-7M): از اسید نیتریک-هیدروفلوئوریک استفاده کنید.

برای جوشکاری های نوع 304 ، 316 یا هر یک از گریدهای غیر کم کربن (ELC) ، گریدهای غیر تثبیت شده یا موارد حساسیت شدید (مانند مواردی که از تنش خارج شده اند) هر یک از گریدها (از جمله ELC و تثبیت شده): از اسید ضعیف استفاده کنید.

 


روش ترشی (روش اسید سولفوریک) برای فولاد کربن:

ترشی با محلول یک قسمت Metclean No. 1 یا معادل آن (اسید سولفوریک مهار شده) 3 تا 10 قسمت آب تمیز. حمام ترشی را بین 71 تا 82 درجه سانتی گراد (160 و 180 درجه فارنهایت) گرم و نگه دارید.

محلول پمپ را از طریق لوله یا لوله را در یک مخزن ترشی غوطه ور کنید تا تمیز شود.

با آب تمیز بشویید.

مراحل 2 و 3 را در صورت لزوم بازرسی و تکرار کنید.

با محلول خنثی کننده بشویید.

مطابق فرآیندی که از لوله استفاده می شود خشک شود.

 


روش ترشی (روش اسید سیتریک) برای فولاد کربن:

ترشی را در محلول 3/1 گالن آب در هر پوند اسید سیتریک (اسید سیتریک گرانول بی آب مورد نیاز) ترشی کنید. محلول ترشی را بین 82 تا 88 درجه سانتی گراد (180 و 190 درجه فارنهایت) گرم و نگه دارید.

محلول را از طریق لوله پمپ کنید یا لوله را در یک مخزن ترشی غوطه ور کنید تا تمیز شود.

با آب تمیز بشویید.

مراحل 2 و 3 را در صورت لزوم بازرسی و تکرار کنید.

با محلول خنثی کننده 5.0 درصد خاکستر سودا (Na2CO3) بشویید.

با مهارکننده زنگ زدگی متشکل از 0.5 درصد نیتریت سدیم (NaNO2) ، 0.25 درصد فسفات سدیم (Na2HPO4) و 0.25 درصد فسفات مونوسدیم (NaH2PO4).

مطابق فرآیندی که از لوله استفاده می شود خشک شود.

 


روش تمیز کردن مکانیکی برای فولاد ضد زنگ:

داخل لوله و اتصالات را با شن و ماسه تمیز و بدون آهن و یا سنگ آندوم تمیز کنید. اگر آهن آزاد یافت شد این کار را تکرار کنید. در صورت لزوم از تست فروکسیل استفاده کنید. تمیز کردن مواد روکش شده نباید تا حدی کاهش یابد که ضخامت روکش کاهش جدی یابد.

انفجار پوسته گردو سطوح داخلی بسیار صافی را ایجاد می کند. داخل لوله و اتصالات را تا رسیدن به نتایج مطلوب منفجر کنید.

برای تمیز کردن برس ، از سیم فولاد ضد زنگ استفاده کنید

توجه: هر کسی یا همه روشهای تمیزکاری مکانیکی ، ممکن است لازم باشد که لوله و اتصالات فولاد ضد زنگ را به طور موثر پاک کند ، وقتی پاشش یا مقیاس جوش (یا هر دو) از جوشکاری ایجاد شده است.

 


روش تمیز کردن مکانیکی برای فولاد کربن:

داخل لوله و اتصالات را تمیز کنید. مسواک زدن با سیم با برس های سیم دوار قدرت یک روش جایگزین است. برش چرخشی و به دنبال مسواک زدن سیم باید در لوله های بسیار زنگ زده ، گودال و جوش پراکنده و روی لوله با مقیاس کاملاً چسبیده استفاده شود.

با هوای فشرده خشک و تمیز بقایای آن را تمیز کنید.

 

نیاز به اطلاعات بیشتر در زمینه اسیدشویی دارید ؟ قصد خرید و تهیه محصولات اسید شویی را دارید ؟ نیاز به راهنمایی دارید؟ 

پس بی درنگ نام, ایمیل و شماره تماس خود را در کادر پایین وارد کنید تا کارشناسان زبده فرایند انرژی در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

 

مراحل اسید شویی ورق فلزی را از اینجا بخوانید.

1 نظر

avatar
شیخی پاسخ

عالی و کاربردی ممنون

ارسال نظر