پارامترهایی که ظرفیت جذب کربن فعال را نشان میدهند


پارامترهایی که ظرفیت جذب کربن فعال را نشان میدهند

پارامترهایی که نشان دهنده ظرفیت جذب کربن فعال هستند:

 


1. مقدار ید (1300  -400):

 

به مقدار ید جذب شده توسط کربن فعال در محلول آبی 0.02N12 / KL گفته می شود. مقدار ید مربوط به سطح منافذ با قطر بیشتر از 10A است. مقدار ید یکی از معیارهای ارزیابی قیمت کربن فعال است.

 

 

2. مقدار بوتان:

 

مقدار بوتان  ,مقدار جذب بوتان در واحد وزن کربن فعال پس از عبور هوای اشباع و بوتان از بستر کربن در یک دما و فشار خاص است.

 


3. محتوای خاکستر (6-16):

 

خاکستر کربن فعال دو نوع دارد ، یکی خاکستر سطحی و دیگری محتوای خاکستر داخلی. معمولا ، خاکستر کربن فعال به خاکستر داخلی اشاره دارد.

 

 

4. محتوای آب (<5):

 

اندازه گیری میزان آب موجود در کربن است ، یعنی درصد وزن آب جذب شده در کربن فعال.

 

 

5. سختی:

 

مقدار سختی به مقاومت کربن فعال دانه ای در برابر حرکت پوسیدگی توپ فولادی در ابزار RO-TAP اشاره دارد. سختی شاخصی برای اندازه گیری مقاومت مکانیکی کربن فعال است.

 


6. تتراکلرید کربن CTC (٪):

 

مقدار تتراکلرید کربن شاخص کل منافذ است که با جریان گاز اشباع شده CCI4 صفر درجه سانتیگراد از طریق بستر کربن 25 درجه اندازه گیری می شود. یعنی عملکرد جذب کربن فعال به مقدار تتراکلرید کربن بستگی دارد. روش اندازه گیری استفاده از کربن فعال برای جذب تتراکلرید کربن است و نتیجه اندازه گیری شده میزان جذب کربن فعال است. به طور کلی ، بالاترین مقدار تتراکلرید کربن کربن فعال 80 است. تولید کنندگان کربن فعال در پکن و هبی بیش از 80٪ برای رسیدن به 60٪ دارند.

 


7. مقدار ملاس:

 

مقدار ملاس روشی است برای اندازه گیری توانایی رنگ زدایی نسبی کربن فعال در محلول ملاس در حال جوش. مقدار ملاس به عنوان یک سطح با قطر منافذ بیشتر از 28A تفسیر می شود. از آنجا که ملاس مخلوطی از اجزای مختلف است ، این پارامتر باید کاملاً مطابق با دستورالعمل ها آزمایش شود. مقدار ملاس با محاسبه نسبت چگالی نوری فیلتر از طریق تصفیه مایع ملاس با یک نمونه استاندارد از کربن فعال و یک نمونه از کربن فعال برای آزمایش بدست می آید.

 

 

8- وزن انبوه (400-600):

 

وزن انبوه روشی برای اندازه گیری کیفیت مقدار مشخصی کربن است. با افزودن تدریجی کربن فعال به درام مدرج به 100 سی سی و اندازه گیری جرم آن. این مقدار برای محاسبه مقدار کربن فعال مورد نیاز برای پر کردن یک دستگاه جذب خاص استفاده می شود. به زبان ساده ، وزن عمده وزن کربن فعال در واحد حجم است.

 

 

9. چگالی ذرات -

 

چگالی ذرات وزن ذرات کربن در واحد حجم است ، به استثنای ذرات و فضای بین ترکهای بیشتر از 0.1 میلی متر.

 


10. کلرید متیونیونیم (100-300):

 

مقدار کلرید متیونیونیم به تعداد میلی گرم کلرید متیونینینیم جذب شده در هنگام رسیدن محلول 1.0 گرم کربن و غلظت 1.0 میلی گرم در لیتر کلرید متیونیونیم به تعادل است.

 

 

11. سایش شاخصی

 

مقدار سایش شاخصی برای اندازه گیری مقاومت سایش کربن فعال است. مقدار سایش کربن فعال دانه ای نشان می دهد که ذرات باعث کاهش مقاومت ذرات در طی فرایند تصفیه می شوند. با تعیین نسبت متوسط قطر ذرات نهایی به قطر متوسط ذرات اصلی محاسبه می شود.
 

0 نظر

ارسال نظر