اثرات افزایش پیوسته میکروپلاستیک ها در اقیانوس


میکروپلاستیک ها بر چرخه مواد مغذی جهانی و سطح اکسیژن در اقیانوس تأثیر می گذارند

اثر میکروپلاستیک ها بر اقیانوس و مواد مغذی

 

مطالعه GEOMAR به تغییرات عمده احتمالی در اکوسیستم دریایی اشاره دارد.

 

اثرات افزایش پیوسته میکروپلاستیک ها در اقیانوس پیچیده است و هنوز کاملاً شناخته نشده است. دانشمندان مرکز GEOMAR Helmholtz برای تحقیقات اقیانوس Kiel اکنون برای اولین بار نشان داده اند که جذب میکروپلاستیک توسط زئوپلانکتون می تواند اثرات قابل توجهی بر اکوسیستم دریایی حتی در غلظت های کم داشته باشد.

 

این مطالعه که در مجله بین المللی Nature Communications منتشر شده است ، همچنین نشان می دهد که تغییرات حاصل ممکن است عامل از دست دادن اکسیژن در اقیانوس فراتر از آن باشد که توسط گرم شدن کره زمین ایجاد می شود.

 

بقایای پلاستیک در اقیانوس یک مشکل شناخته شده برای پستانداران بزرگ دریایی ، ماهی ها و پرندگان دریایی است. این حیوانات می توانند اشیا پلاستیکی مانند کیسه های پلاستیکی را با مواد غذایی مشابه ماهی های دریایی اشتباه بگیرند. زئوپلانکتون کوچک همچنین می تواند ذرات پلاستیکی بسیار کوچک را با غذا اشتباه گرفته و آنها را به صورت تصادفی بخورد (وقتی ذرات با ذرات آلی ترکیب شوند).

 

اثرات مستقیم مصرف این نوع میکروپلاستیک بر روی زئوپلانکتون به خوبی درک نشده است ، اما تأثیرات گسترده تری بر اکوسیستم های زئوپلانکتون که برخی از غذاهای آنها را با پلاستیک جایگزین می کند ، کمتر درک شده است.

 

اکنون ، برای اولین بار ، یک تیم تحقیقاتی از یک مدل سیستم زمینی برای شبیه سازی اینکه زئوپلانکتون هایی که میکروپلاستیک ها را می خورند می توانند بر پایه شبکه غذایی اقیانوس و دوچرخه سواری مواد مغذی تأثیر بگذارند ، استفاده کرده اند. نتایج ، که اکنون در مجله بین المللی Nature Communications منتشر شده است ، حاکی از آن است که حتی غلظت کم میکروپلاستیک نیز می تواند تأثیر زیادی بر اکوسیستم ها بگذارد. دکتر کارین کواله ، نویسنده اصلی این تحقیق می گوید: "این تأثیر از قبل برای تأثیر بر دوچرخه سواری مواد مغذی جهانی کافی است."

 

دکتر کارین کواله می گوید: "این یافته ها قابل توجه است زیرا از مدت ها قبل در جامعه علمی این تردید وجود دارد که غلظت میکروپلاستیک در اقیانوس به اندازه کافی زیاد است و هیچ تاثیری بر دوچرخه سواری مواد مغذی ندارد."

 

اگر زئوپلانکتون ها میکروپلاستیک ها را بخورند و در نتیجه غذای کمتری مصرف کنند ، ممکن است این مورد در صورت وجود باشد ، این می تواند اثرات زیست محیطی گسترده ای داشته باشد که می تواند به عنوان مثال منجر به شکوفایی جلبک از طریق کاهش فشار تغذیه ای که تقریباً به اندازه تغییرات آب و هوایی بر میزان اکسیژن اقیانوس ها تأثیر می گذارد. " این یافته ها به محرک احتمالی جدیدی برای تغییر اقیانوس ها توسط انسان اشاره می کند که قبلا مورد توجه قرار نگرفته است.

 

با این حال ، کوال اشاره کرد که نتایج "بسیار مقدماتی" است زیرا هنوز اطلاعات کمی در مورد چگونگی تعامل پایه شبکه غذایی با آلودگی میکروپلاستیک شناخته شده است. او می گوید ، کار بیشتری در این زمینه لازم است ، اما این مطالعه انگیزه زیادی برای گسترش ظرفیت مدل های سیستم زمین به منظور تأثیرات آلودگی به عنوان محرک جدید تغییر اقیانوس فراهم می کند.

 

منبع : sciencedaily.com

0 نظر

ارسال نظر