دریاچه های گرمسیری ممکن است متان بیشتری منتشر کنند


دریاچه های گرمسیری ممکن است متان بیشتری منتشر کنند

انتشار متان جهانی

 

متان فراوان ترین گاز گلخانه ای در جو ما نیست ، اما از قوی ترین گازها است. تقریباً یک چهارم انتشار متان جهانی از منابع طبیعی حاصل می شود و اکوسیستم های آب شیرین بزرگترین منبع متان جوی هستند. بیشتر داده های مربوط به پویایی متان در اکوسیستم های آبی از محیط های خنک و معتدل حاصل می شود. در مورد سرنوشت متان در دریاچه های گرمسیری کمتر صحبت شده است.

 

برای پر کردن این شکاف ، مندوزا-پاسکوال و دیگران. ذخیره سازی متان و سایر خصوصیات فیزیکی - شیمیایی را در سه دریاچه دهانه آتشفشانی در فیلیپین - یامبو ، پاندین و کالیباتو - جایی که موسمی های شمال شرقی و جنوب غربی آب و هوای منطقه را هدایت می کنند ، ردیابی کردند. این تیم تأثیر هر دو نوسانات آب و هوایی و اختلاط روی غلظت متان را بررسی کردند. این سه دریاچه در جزیره لوزون نسبتاً نزدیک به هم قرار دارند و بنابراین شرایط آب و هوایی مشابهی را تجربه می کنند اما از نظر مشخصات فیزیکی از جمله حداکثر عمق و طبقه بندی حرارتی متفاوت هستند.

 

این تیم نمونه های آب را هر ماه بین آوریل 2018 تا فوریه 2019 در اعماق مختلف هر دریاچه جمع آوری کرده و پروفیل های عمودی غلظت متان محلول ، دمای آب و سطح اکسیژن محلول را ایجاد کردند. آنها از داده های اداره خدمات جوی ، ژئوفیزیک و نجوم فیلیپین برای ردیابی دما ، بارندگی ، سرعت باد و فشار هوا در مدت مشابه استفاده کردند.

 

این تیم دریافت که حوادث اختلاط ، تحت تأثیر تغییرات دما یا فشار هوا با پیشرفت فصول موسمی ، بر ذخیره متان در هر سه دریاچه تأثیر می گذارد. به گفته نویسندگان ، طبقه بندی قوی در دریاچه های عمیق تر ، برای تولید و ذخیره سازی متان مفیدتر است.

 

دمای آب همچنین به تولید متان مرتبط بود و غلظت های بالاتر متان را می توان در مناطق عمیق یا عمیق دریاچه های گرمسیری در مقایسه با دریاچه های معتدل یا نیمه گرمسیری یافت. به طور کلی ، این مطالعه نشان می دهد که دریاچه هایی که دمای آب بالاتری دارند ، ممکن است بیشتر در انتشار متان جهانی نقش داشته باشد ، در این صورت دریاچه های گرمسیری بین 58 تا 400 درصد بیشتر از دریاچه های مناطق معتدل تر ، متان ساطع می کنند.

 

منبع: phys.org

0 نظر

ارسال نظر