همگی با هم برای داشتن آب سالم و تمیز


همگی با هم برای داشتن آب سالم و تمیز

مدیریت پایدار آب سالم و تمیز

 

در دسترس بودن و مدیریت پایدار آب سالم و تمیز و همچنین بهداشت سالم برای همه از اهداف مهم برنامه 2030 ملل متحد برای توسعه پایدار است. اما چگونه می شود در  جایی که آب کم است اما به دلیل رشد جمعیت و رونق اقتصادی ، به مقدار بیشتری از آن نیاز خواهد بود ، این امر محقق شود؟

 

برای این منظور ، پروژه TRUST مفاهیمی را توسعه داد که تحقیق و دانش عملی علوم طبیعی ، مهندسی و اجتماعی را با هم ترکیب می کند و افراد تحت تأثیر را در سطح محلی و منطقه ای درگیر می کند. گزارش نهایی که اکنون در دسترس است ، منجر به پنج پایان نامه و در مجموع 20 توصیه برای منابع آب ، استفاده از آب سالم و تمیز و مدیریت آب می شود.

 


۱ . درک و محافظت از منابع آب و مدیریت منابع آب

 

مدیر پروژه Christian D. León از مرکز مطالعات بین رشته ای ریسک و نوآوری (ZIRIUS) در دانشگاه اشتوتگارت می گوید: "برای مدیریت منابع آب در مناطق کمبود آب ، ما به یک پایگاه داده جامع در مورد میزان آب موجود در در وهله اول ، و آگاهی در بین مردم که آب یک دارایی ارزشمند است, نیاز داریم. " با این حال ، هر دو این الزامات در تمام کشورهاوجود ندارند. بنابراین مهم است که حداقل تعداد ایستگاه های اندازه گیری را در مکان های انتخاب شده استراتژیک تنظیم کرده و این موارد را با اندازه گیری های ماهواره ای برای یک چیز تکمیل کنید. دوم ، او می گوید ، کمپین های آموزشی لازم است که بر گفتگو با مردم متمرکز باشد و خطرات بهداشتی مرتبط با کیفیت آب را برطرف کند.

 

 

۲ . حل تعارضات از طریق برنامه ریزی مشترک استفاده از آب

 

در مناطق خشک ، کشاورزی ، صنعت و جمعیت برای یافتن منابع کمیاب آب در حال رقابت هستند. این تعارض فقط از نظر اهداف توصیف نمی شود بلکه می تواند به صورت کلی حل شود. "ما به برنامه ریزی مدیریت آب مشترک نیاز داریم که نشان دهد چگونه یک عمل ، مانند استفاده از آبهای زیرزمینی برای آبیاری در کشاورزی ، بر سایر بازیکنان و اقدامات آنها تأثیر می گذارد.

 

 

۳ . راه حل های متناسب برای مدیریت آب در محل

 

تأمین آب تمیز و سالم و بهداشت مناسب تنها در صورتی می تواند موثر واقع شود که ساکنین محلی همکاری کنند و خصوصیات فرهنگی و اجتماعی آنها در نظر گرفته شود. برای اینکه مردم تمایل به پرداخت هزینه آب داشته باشند ، افزایش آگاهی از ارزش آن مهم است. در عین حال ، باید انگیزه هایی برای استفاده اقتصادی از منابع فراهم شود. رویدادهای اطلاعاتی که مباحث مربوط به آب و سلامتی را به هم پیوند می دهند برای این منظور مفید هستند.

 

 

۴ . بهبود تصفیه فاضلاب و استفاده مجدد از فاضلاب

 

فاضلاب تصفیه شده علاوه بر آب زیرزمینی ، منبع مهمی برای استفاده در صنعت یا آبیاری در کشاورزی است. با این حال ، تصفیه خانه ها اغلب مدیریت ضعیفی دارند. وی تأکید می کند: "ابتدا باید تصفیه خانه ها در سراسر کشور ساخته شود که مطابق با شرایط پیشرفته باشد و بسیاری از گیاهان موجود نیز باید از کارآیی بیشتری برخوردار شوند. علاوه بر این ، ارائه آموزش های بهتر برای کارمندان مهم است." رالف مینکه از انستیتوی مهندسی بهداشت ، کیفیت آب و مدیریت پسماند جامد در دانشگاه اشتوتگارت. از آنجا که سطوح طبیعی تراوش به دلیل رونق ساخت و ساز در حال کمبود هستند ، برای مثال ایجاد سطوح مصنوعی نشتی نیز امکان پذیر است. روی این فاضلاب های تصفیه شده عمدتا که بطور مستقیم مورد استفاده مجدد قرار نمی گیرند ، می توانند به آبهای زیرزمینی برگردانده شوند.

 

 

۵ . طراحی و بهره برداری از سیستم های آبرسانی و دفع فاضلاب

 

برای تصفیه آب آشامیدنی ، راه حلهای با تکنولوژی پایین و سازگار و مبتنی بر طبیعت مورد نیاز است که مقرون به صرفه ، با نگهداری کم و احتمال خرابکاری ندارند. اما کارخانه های تصفیه باید مبتنی بر فناوری باشند که عملکرد تمیزکاری مداوم و بالا را با هزینه های عملیاتی پایین (به عنوان مثال با استفاده از روش فیلتر قطره ای) امکان پذیر می کند. به منظور اطمینان از عملکرد بهینه ، مجموعه داده ها مورد نیاز است که در طول 24 ساعت ، به طور مداوم اطلاعات مربوط به کیفیت آب ورودی و خروجی را ارائه دهند.

 

با همکاری شهرداری San Andrés de Tupicocha ، شورای محلی اداره بهداشت و خدمات (JASS) ، TZW و سازمان های غیردولتی محلی ، دانشمندان دانشگاه اشتوتگارت یک کارگاه آموزشی و آزمایشی برای تصفیه فاضلاب در ارتفاعات پرو ساختند. مفاهیم یکپارچه توسعه یافته در اعتماد را می توان نشان داد. به دلیل همه گیری COVID-19 ، کار موقتاً متوقف می شد ، اما کارخانه در زمان پایان پروژه به پایان رسید.

 

 

منبع : 

https://phys.org/

0 نظر

ارسال نظر