تاثیر آلودگی ناشی از کارخانه ها بر محیط زیست


آلودگی محیط زیست ناشی از کارخانه ها

آلودگی کارخانه

 

وقتی در کنار یک پالایشگاه رانندگی می کنید ، بوی آن زیاد می شود. آلودگی کارخانه غالباً به عنوان گازهای گلخانه ای دیده می شود و بوی بد آن را می دهد. صنعت آب و زمین اطراف شما را نیز آلوده می کند. در حالی که به وضوح نمی توانید تمام آلاینده ها را ببینید ، اما پس از ورود آنها به جو یا سیستم آب. آنها می توانند بسیار فراتر از کارخانه گسترش یابند.

 

متداول ترین آلاینده های هوای کارخانه ، گازهای گلخانه ای ناشی از سوزاندن سوخت های فسیلی است. کارخانه ها با اسیدی کردن باران ، نشت مواد شیمیایی و دفع مواد زائد سمی باعث آلودگی آب و زمین می شوند .

 

گازهای گلخانه ای

 

دی اکسید کربن


مخرب ترین گاز گلخانه ای ، دی اکسید کربن ، از سوزاندن سوخت های فسیلی در جو آزاد می شود. انتشارات کارخانه منبع زیادی از انتشار دی اکسید کربن در جو می باشد. صنعت و کارخانه های تولید برق کمی بیش از 50 درصد از گازهای گلخانه ای را تشکیل می دهند.

 

دی اکسید گوگرد

 

گاز مضر دیگر ناشی از استفاده از سوخت های فسیلی ، دی اکسید گوگرد است که ماده اصلی تشکیل باران اسیدی است. دی اکسید گوگرد یک شمشیر دو لبه است. در حالی که سبب باران اسیدی می شود ، اما وجود آن در جو به خنک شدن هوا کمک می کند تا با گرم شدن ناشی از دی اکسید کربن خنثی شود.

 

خطرات ازن


یکی دیگر از آلاینده های اصلی هوا ازن است. ازن از سه اتم اکسیژن تشکیل شده است که یک اتم بیشتر از حد مورد نیاز برای اکسیژن تنفسی است. اتم سوم اکسیژن خورنده ایجاد می کند که می تواند به ریه ها آسیب برساند. اگرچه ازن در فضای فوقانی که جلوی اشعه ماورا بنفش خورشید را می گیرد مفید است ، اما در مقادیر زیاد در جو پایین برای سلامتی انسان مضر است.

 

آلودگی هوا از کارخانه ها و وسایل نقلیه باعث ایجاد مشکلات ازن زمین یا مه دود می شود که موارد بهداشتی قابل توجهی را نشان می دهد. کارخانه ها ، به ویژه با استفاده از کولرهای گازی بزرگ صنعتی ، همچنین می توانند گازهای مخربی آزاد کنند و سبب تخریب ازن در جو فوقانی در مکان مورد نیاز شوند.

 

کارخانه های حیوانات


نوع خاصی از کارخانه ها به نام کارخانه تولید حیوانات یا عملیات تغذیه حیوانات متمرکز (CAFO) ، باعث آلودگی زیاد هوا ، زمین و آب می شود. CAFO ها بسیار صنعتی هستند و برای تولید گوشت یا محصولات لبنی به مقدار زیاد مورد استفاده قرار می گیرند.

 

این کارخانه ها گازهایی مانند متان ، آمونیاک و سایر گازها را تولید می کنند که کیفیت هوا را پایین می آورند و برای سلامتی مضر هستند. زباله های حیوانی که CAFO ها تولید می کنند اغلب در سطح آب قرار می گیرند و باعث آلودگی جریان ها و دریاچه ها باکتری های مضر مانند E. coli می شوند. پسماندها همچنین می توانند از طریق خاک به آبهای زیرزمینی راه پیدا کنند و سپس در مزارع مزرعه به عنوان کود استفاده شوند.

 

آلودگی آب


به غیر از زباله های حیوانی کارخانه های CAFO ، صنعت همچنین منابع مستقیم آب را از طریق ریختن آلاینده ها در نهرها و دریاچه ها آلوده می کند. در برخی از کشورها ، دفن زباله های خطرناک بسیار منظم است ، اما در بسیاری از جهان اینگونه نیست.

 

نشنال جئوگرافیک گزارش داد که 70 درصد از کل آلودگی های صنعتی مستقیماً به سطح آب ریخته می شود و باعث آشامیدن آب آشامیدنی می شود.

 

به عنوان مثال ، پساب های رنگی نساجی که توسط کارخانه های تولید لباس تولید می شود ، یک مشکل بزرگ آلودگی آب در چین ایجاد می کند.

 

خوشبختانه ، سیستم های فیلتراسیون به طور مداوم برای تمیز کردن زباله های کارخانه قبل از رسیدن به منبع آب تصفیه می شوند.

 

شرکت فرایند انرژی فعال در حوزه تصفیه آب و پساب, تصفیه فاضلاب با زبده ترین کارشناسان می باشد. بدین منظور با همکاران ما به شماره ۰۲۱۸۶۰۵۳۲۵۱ تماس بگیرید.

 

مرتبط:

 

بزرگترین مشکلات زیست محیطی سال ۲۰۲۰

 

۵ روش جدید برای کمک به زمین !

 

استفاده های مفید از فاضلاب

 

منبع :

https://sciencing.com/

 

لینک کوتاه :

https://b2n.ir/p01364

0 نظر

ارسال نظر