معرفی مخلوط سوسپانسیون


سوسپانسیون چیست ؟ مشخصات و خصوصیات | آشنایی با کلوئیدها و امولوسیون

مخلوط سوسپانسیون چیست ؟

مخلوط سوسپانسیون ( در لفظ انگلیسی : suspension mixture ) مخلوط ناهمگنی از دو یا چند ماده است. در آن ، ذرات به صورت فله در سراسر محلول معلق هستند و به راحتی با چشم غیر مسلح قابل مشاهده هستند. در اینجا ، ذرات محلول در محلول حل نمی شوند و بیشتر معلق هستند. ذرات سوسپانسیون به اندازه کافی بزرگ هستند که پرتوهای نور را پراکنده می کنند و مسیر اشعه از طریق آن قابل مشاهده است.

به زبان ساده تر : یک لیوان آب برداشته و یک مشت ماسه یا خاک بیندازید. آن را هم بزنید و هم بزنید و هم بزنید. آیا راه حلی ایجاد کرده اید؟ شن و ماسه در آب حل نمی شود ، و اگرچه ممکن است برای چند لحظه همگن به نظر برسد ، شن و ماسه یا خاک به تدریج در ته لیوان فرو می رود (شکل زیر را ببینید). 

 

مخلوطی از ماسه و آب باعث ایجاد سوسپانسیون می شود

 

برخی از نمونه های متداول "مخلوط سوسپانسیون" عبارتند از:

  • مخلوط گچ و آب
  • آب گل آلود
  • مخلوط آرد و آب
  • مخلوط ذرات گرد و غبار و هوا
  • مه
  • شیر منیزیا و غیره

 

مشخصات عمومی و خصوصیات سوسپانسیون

  • سوسپانسیون ها مخلوط ناهمگنی از دو یا چند ماده هستند .
  • ذرات املاح در حلال حل نمی شوند بلکه در کل به صورت فله معلق می مانند.
  • اندازه ذرات سوسپانسیون به اندازه ای بزرگ است که از چشم غیر مسلح قابل مشاهده است. آنها بزرگتر از 1 نانومتر (؟ 10؟ ^ (- 9 متر)) هستند.
  • این اثر تیندال را به دلیل اندازه زیاد ذرات نشان می دهد.
  • ذرات موجود در آن می توانند از طریق فرآیند فیلتراسیون از هم جدا شوند.
  • با نشستن ذرات نور پراکنده نمی شود زیرا در این حالت سیستم تعلیق می شکند.

 

مخلوط سوسپانسیون ها معمولاً شامل 2 مرحله ماده هستند ، زیرا بعد از مخلوط شدن جامدات با حلال (مایع) ثابت می مانند. برخی از ویژگی های خوب تعلیق ها عبارتند از:

  1.  ابری است (به اندازه محلول واضح نیست).
  2.  می توان آن را فیلتر کرد.
  3.  ذرات بزرگتر در پایین قرار می گیرند.
  4.  ترکیبی از دو فاز است.

توجه داشته باشید که سوسپانسیون ها همچنین می توانند ذرات مایع ریز درون گاز یا ذرات جامد ریز درون گاز را درگیر کنند. به عنوان مثال می توان به ذرات معلق در جو اشاره کرد. آلاینده هایی مانند ذرات گرد و غبار ، دوده ، نمک یا قطرات ابر در جو همه تعلیق هستند.

 

سوسپانسیون

 

 

کلوئید چیست ؟

کلوئید مخلوط ناهمگنی است که در آن ذرات پراکنده از نظر اندازه متوسط ​​بین مواد محلول و سوسپانسیون هستند. ذرات به طور مساوی در سراسر محیط پراکندگی پخش می شوند که می تواند یک جامد ، مایع یا گاز باشد. از آنجا که ذرات پراکنده کلوئید به اندازه ذرات سوسپانسیون نیستند ، پس از ایستادن رسوب نمی کنند. جدول زیر خواص و تمایزهای محلولها ، کلوئیدها و سوسپانسیونها را خلاصه می کند.

کلوئیدها مانند محلول ها نیستند زیرا ذرات پراکنده آنها بسیار بزرگتر از ذرات محلول هستند. ذرات پراکنده یک کلوئید را نمی توان با فیلتراسیون جدا کرد ، اما آنها نور را پراکنده می کنند ، پدیده ای به نام اثر تیندال.

 

افکت تیندال
کلوئیدها اغلب با محلولهای همگن واقعی اشتباه گرفته می شوند زیرا ذرات پراکنده فردی کلوئید دیده نمی شوند. وقتی نور از یک محلول واقعی عبور داده می شود ، ذرات محلول برای انحراف نور بسیار کوچک هستند. با این حال ، ذرات پراکنده یک کلوئید ، بزرگتر ، نور را منحرف می کنند (شکل زیر را ببینید).

 

 نور از یک محلول بی رنگ عبور می کند و پراکنده نمی شود. هنگامی که از طریق محلول شیر رقیق عبور می کند ، نور توسط ذرات کلوئیدی پراکنده می شود ، مشاهده اثر تیندال. اثر تیندال اجازه می دهد نور خورشید هنگام عبور از غبار ریز دیده شود.

 

اثر تیندال پراکندگی نور قابل مشاهده توسط ذرات کلوئیدی است . شما بدون شک یک پرتوی نور را هنگام عبور از مه ، دود یا پراکندگی ذرات گرد و غبار معلق در هوا دیده اید. هر سه نمونه ای از کلوئیدها هستند. تعلیق ها ممکن است نور را پراکنده کنند ، اما اگر تعداد ذرات معلق به اندازه کافی زیاد باشد ، تعلیق ممکن است به راحتی مات باشد و پراکندگی نور رخ ندهد.

 

نمونه هایی از کلوئیدها

در جدول زیر نمونه هایی از سیستم های کلوئیدی ذکر شده است که اکثر آنها بسیار آشنا هستند. برخی از این موارد در زیر نشان داده شده است (شکل زیر را ببینید). فاز پراکنده ذرات را توصیف می کند ، در حالی که محیط پراکندگی ماده ای است که ذرات در آن توزیع می شوند.

 

کلاس کلوئیدمرحله پراکندهپراکندگی متوسطمثال ها
سل و ژلجامدمایعرنگ ، ژله ، خون ، ژلاتین ، گل و لای
آئروسل جامدجامدگازدود ، گرد و غبار در هوا
امولسیون جامدمایعجامدپنیر ، کره
امولسیون مایعمایعمایعشیر ، سس مایونز
آئروسل مایعمایعگازمه ، مه ، ابرها ، اسپری آئروسل
فومگازجامدگل ختمی
فومگازمایعخامه زده شده ، کرم اصلاح

کلاسهای کلوئید

 

برخی از کلوئیدهای مشترک (A) دسر ژلاتین ، (B) دود (ذرات معلق در هوا) ، (C) کره (امولسیون جامد) ، (D) سس مایونز (امولسیون مایع) ، (E) مه (آئروسل مایع) ، (F) گل ختمی (کف) ، (G) خامه فرم گرفته (کف)

 

امولسیون چیست؟
کره و سس مایونز نمونه هایی از دسته کلوئیدها به نام امولسیون هستند. امولسیون پراکندگی کلوئیدی مایع در هر یک از مایع و یا جامد است. یک امولسیون پایدار نیاز به یک ماده امولسیون کننده دارد.

مایونز در بخشی از روغن و سرکه ساخته می شود. از آنجا که روغن غیر قطبی است و سرکه محلول آبی قطبی است ، این دو با هم مخلوط نمی شوند و به سرعت به لایه هایی جدا می شوند. با این حال ، افزودن زرده تخم مرغ باعث پایدار شدن و جدا نشدن مخلوط می شود.

زرده تخم مرغ قادر به تعامل با سرکه قطبی و روغن غیر قطبی است. زرده تخم مرغ را عامل امولسیون می نامند. صابون به عنوان یک عامل امولسیون کننده عمل می کند زیرا یک انتهای مولکول صابون قطبی است و انتهای دیگر آن غیر قطبی است. با این کار می توانید با شستشو با آب صابون ، چربی را از روی دست یا لباس خود بردارید.

 

نتیجه گیری:

در این مقاله ابتدا به معرفی و شناخت مخلوط سوسپانسیون پرداختیم و با این مخلوط آشنا شدید. سپس به تعریف کلوئید و امولوسیون پرداخته و با مشخصات و ویژگی های این مواد آشنا شدید.

 

مرتبط :

معرفی حلال ۴۰۲

شناخت رزین آلکید

حلال شیمیایی چیست ؟

 

منابع:

https://www.toppr.com/

https://chem.libretexts.org

 

https://tinyurl.com/k99eeewshorturl.at/pvyDUhttps://bit.ly/35EnnY8
https://cutt.ly/xnM3RqVyun.ir/bi7yhfhttps://b2n.ir/b24951

1 نظر

avatar
Domingo پاسخ

Excellent post. I was checking continuously this blog and I'm impressed! Extremely useful information specifically the last part :) I care for such information much. I was looking for this certain info for a very long time. Thank you and best of luck. ក្រដាសប្រាក់ 100 ដុល្លារក្លែងក្លាយ ក្រដាសប្រាក់មួយដុល្លារក្លែងក្លាយ

ارسال نظر