عملیات اسيدشويی بويلر واحد سه بخار نيروگاه نكا انجام شد


عملیات اسيدشويی بويلر واحد سه بخار نيروگاه نكا انجام شد

اسید شویی نیروگاه بخار نکا

 

به گزارش پایگاه خبری برق حرارتی، امير عزيزي، مدير امور شيمي نیروگاه بخار نکا با اعلام اين خبر افزود: حرارت حاصل از احتراق سوخت در محفظه احتراق، بوسیله لوله‌های بویلر جذب و به سیال آب یا بخار داخل آن منتقل می‌گردد، وجود هرگونه رسوب در این لوله‌ها می‌تواند بر جریان انتقال حرارت اثر منفی گذاشته و موجب کاهش راندمان گردد.

 

وی ادامه داد: پس از آنکه رسوبات جداره داخلی لوله‌های بویلر از یک حد معینی فراتر رفت، عملیات اسیدشویی و رسوب‌زدایی این لوله‌ها با هدف پیشگیری از مشکلات بهره‌برداری، معمولاً در زمان انجام تعمیرات اساسی و گاهی اوقات بر حسب ضرورت و بروز مشکلات بهره‌برداری به علت وجود رسوب، در زمان تعمیرات میاندوره‌ای انجام و در پایان نسبت به ایجاد لایه محافظ اکسید مغناطیسی آهن جهت جلوگیری از خوردگی لوله‌ها اقدام می‌شود.

 

وي ادامه داد: اسیدشویی بویلر در سه مسیر اکونومایزر، اواپراتور و لترال‌پس، ری‌هیت و سوپرهیت انجام می‌شود كه براي اسیدشویی مسیر اکونومایزر، اواپراتور و لترال‌پس از اسیدسیتریک و برای اسیدشویی دو مسیر دیگر از اسید کلریدریک استفاده می‌گردد.

 

مدیر امور شیمی به مراحل اجرای کار اسیدشویی اشاره کرد و گفت: پس از تصمیم‌گیری برای انجام اسیدشویی كه با نمونه‌برداری از بخش‌های مختلف بویلر و اندازه‌گیری میزان رسوبات جدار داخلی لوله‌ها صورت می‌گیرد.

 

وی ادامه داد:  مراحل اجرایی کار اسیدشویی مانند شستشوي اوليه با دترجنت به منظور افزایش قدرت نفوذ و تأثیرگذاری بیشتر مواد اسیدی بر روی رسوبات، حذف رسوبات بوسیله اسیدسیتریک واسیدکلریدریک، حذف مس و سيليس در صورت موجود بودن با استفاده از مواد شيميايي و مرحله  پسیو موقت و باز گرداندن بویلر به شرایط بهره‌برداری با حضور دو تيم از کارکنان امور شیمی به صورت شبانه‌روزی و حداقل در 72 ساعت انجام می‌شود.

 

عزیزي ادامه داد: قبل از شروع عملیات اسیدشویی انجام برشکاری، لوله‌کشی، برقراری مسیرهای موقت و نصب تانک‌های مربوطه، پمپ‌های اسیدشویی و مبدل حرارتی و همچنین تست و رفع نشتی‌هاي  احتمالی که فرایندی زمانبر و دشوار است توسط کارکنان معاونت تعمیرات انجام می‌شود.

 

وی تاکید کرد: انجام اسیدشویی هر فاز مشتمل بر فعالیت‌های مختلفی همچون: آبگیری مسیر، فلاشینگ اولیه، گرم کردن و سیرکوله نمودن سیال از مخزن اسیدشویی، پمپ اسیدشویی، مسیر و مبدل حرارتی تا 70 درجه سانتیگراد، شستشوی مسیر با دترجنت و سپس اضافه نمودن اسید و مواد بازدارنده خوردگی که در این مرحله با ثابت نگهداشتن دما در محدوده مجاز، نمونه‌برداری مداوم و آنالیز نمونه ها تا زمان حصول نتایج لازم و اطمینان از تکمیل فرایند اسیدشویی، سیرکولاسیون ادامه می‌یابد.

 

و در ادامه اقدامات دیگری که تکمیل کننده این فرایند است از قبیل: تخلیه سیال به استخر خنثی‌‎سازی، آبگیری و فلاشینگ ثانویه، ایجاد لایه محافظ موقت (پسیو موقت) با اضافه کردن مواد لازم و سیرکوله نمودن سیال در مسیر و سپس ماندن مواد در مسیر در مدت زمان معین به منظور تشكيل لايه محافظ موقت و در پایان تخلیه مجدد سیال به استخر خنثی‌سازی انجام می‌شود.​

 

 

https://b2n.ir/a71190

https://bit.ly/3h8be4O

0 نظر

ارسال نظر