پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی پروژه زون‌ بندی آب آشامیدنی اردبیل


پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی پروژه زون‌ بندی آب آشامیدنی اردبیل

پروژه برج آبگیر سد یامچی

 

به گزارش ایرنا، مسعود امامی یگانه در بازدید از پروژه‌های در دست اجرای بخش آب شهرستان اردبیل افزود: ۴۰۰ میلیارد ریال  برای این پروژه هزینه شده و با تکمیل آن، بخشی از مشکلات توزیع متوازن آب در اردبیل جبران می‌شود.

 

وی اضافه کرد: برای اجرای پروژه برج آبگیر سد یامچی که حدود ۸۰ درصد آب شرب اردبیل را تامین می‌کند ۵۰۰ میلیارد ریال هزینه شده و در شرایط پیک مصرف و فصل تابستان در بهبود کیفیت آب شرب موثر خواهد بود.

 

فرماندار اردبیل بیان کرد: خط دوم انتقال آب از سد یامچی به تصفیه خانه آب شرب اردبیل در حال اجرا است و بعنوان خط جایگزین عمل خواهد کرد.

 

امامی یگانه کیفیت آب آشامیدنی اردبیل را مطلوب خوانده و گفت: کیفیت آب به صورت شبانه‌روزی کنترل می‌شود و هم اکنون آب مورد استفاده شهروندان بهداشتی و سالم است.

 

وی ادامه داد: کیفیت آب اردبیل با استفاده از سیستم‌های خودکار و پیشرفته ۲۴ساعته کنترل می‌شود و شبکه آب این شهر دارای یکی از تصفیه‌ خانه‌های پیشرفته کشور است.

 

امامی یگانه با اشاره به چرخه طولانی تصفیه و تامین آب برای شهروندان و هزینه بالای تامین آن برای دولت بیان کرد: تنها ۱۵ درصد از هزینه آب آشامیدنی از مردم دریافت می شود و ضروری است با فرهنگ‌سازی و آموزش از هدررفت آب سالم جلوگیری کرد.

 

حوضه آبریز سد یامچی در وسعت حدود ۷۲۵ کیلومترمربع دارای پنج سرشاخه لای چای، نیرچای، امام چای، مشتقین چای و جوراب چای است که پس از بهم پیوستن این آبراهه‌ها در محل ساختگاه سد یامچی، رودخانه بالیخلی چای را تشکیل می‌دهند، این سرشاخه‌ها و انشعابات از ارتفاعات کوه سبلان سرچشمه گرفته و در امتداد و جهت غرب به شرق استان و با عبور از مرکز شهر اردبیل به رودخانه قره‌سو می‌پیوندد.

 

سد یامچی مهم‌ترین منبع تامین کننده آب شرب شهر اردبیل می‌باشد.

0 نظر

ارسال نظر