هدف خارمیانه : صادر کننده عمده انرژی پاک هیدروژن سبز


آیا بزرگترین منطقه نفتی جهان به هیدروژن سبز تبدیل خواهد شد؟

خاورمیانه و هیدروژن سبز ؟ چه رویدادی رخ خواهد داد؟

 

بزرگترین منطقه صادر کننده نفت در جهان ، خاورمیانه ، هدف خود را برای تبدیل شدن به یک صادر کننده عمده انرژی پاک هیدروژن سبز قرار داده است. بزرگترین تولیدکنندگان نفت در خلیج فارس با افزایش قدرت با دولتها و بزرگترین شرکتهای نفتی بین المللی در جهان ، به ویژه در اصطلاح رقم سبز آن که از الکترولیز آب با استفاده از برق خورشیدی یا بادی تولید می شود ، روی باند هیدروژنی پریده اند.

 

انتظار می رود هیدروژن نقش برجسته ای در کاهش انتشار کربن از صنایع پر انرژی داشته باشد. و خاورمیانه نمی خواهد این فرصت را از دست بدهد.

 

از یک طرف ، این کشور می خواهد به جهانیان نشان دهد که می تواند با تسریع در انتقال انرژی جهانی ، انرژی پاک - نه تنها نفت خام - صادر کند. از سوی دیگر ، اقتصاد وابسته به نفت برخی از بزرگترین تولیدکنندگان اوپک مصمم هستند تا در صادرات انرژی سبز و به دور از نفت تنوع ایجاد کنند.

 

در هفته گذشته ، دو اعلامیه پروژه هیدروژن سبز در خاورمیانه خبرساز شد: دبی اولین پروژه هیدروژن سبز در مقیاس صنعتی را در منطقه راه اندازی کرد ، در حالی که عمان از برنامه ساخت یکی از بزرگترین کارخانه های هیدروژن سبز در جهان خبر داد.

 

اولین تأسیسات هیدروژن سبز با انرژی خورشیدی دبی

 

دبی ، یکی از امارات متحده عربی ، که در حال حاضر سومین تولیدکننده بزرگ نفت اوپک است ، با همکاری شرکت زیمنس انرژی اولین تأسیسات هیدروژن سبز با انرژی خورشیدی را در مقیاس صنعتی ، در خاورمیانه و شمال آفریقا راه اندازی کرد. ، اداره برق و آب دبی (DEWA) و نمایشگاه 2020 دبی.

 

در طول روز ، این نیروگاه از مقداری از برق فتوولتائیک پارک خورشیدی محمد بن راشد آل مکتوم برای تولید هیدروژن سبز از طریق الکترولیز استفاده می کند. زیمنس انرژی می گوید ، در شب ، هیدروژن سبز به برق تبدیل می شود تا شهر را با انرژی پایدار تأمین کند.

 

انتظار می رود پارک خورشیدی تا سال 2030 به اندازه 5 گیگاوات (GW) انرژی پاک به عنوان بزرگترین پارک خورشیدی یک سایته در جهان تولید کند.

 

شرکت های منطقه ، شرکای بین المللی فناوری و تحلیلگران بر این باورند که دبی و کل خاورمیانه با توجه به تابش زیاد آفتاب در منطقه ، آینده روشنی در تولید انرژی خورشیدی دارند.

 

زیمنس انرژی می گوید : "در برابر هزینه های کم برق برای PV خورشیدی و انرژی باد در منطقه ، هیدروژن می تواند به عنوان سوخت اصلی در ترکیب انرژی آینده باشد و می تواند فرصت های صادرات انرژی را برای مناطق با دسترسی به منابع تجدیدپذیر فراوان ایجاد کند.  "

.

مدیر عامل شرکت انرژی زیمنس ، کریستین بروخ ، هفته گذشته در مصاحبه ای با CNBC ، دن مورفی ، گفت که امارات متحده عربی می تواند به یک صادر کننده هیدروژن تبدیل شود.

 

بروخ به CNBC گفت: "من معتقدم كه باید باشد ، خواهد بود ، باید باشد ، یكی از مهمترین مدلهای تجاری آینده در امارات متحده عربی و منطقه وسیع تر ، تا در آینده نیز صادر كننده انرژی برای جهان باشد."

 

عمان دیگر تولید کننده نفت در خاورمیانه - نه عضو اوپک بلکه عضوی از اتحاد + اوپک - نیز در این هفته اعلامیه بزرگی در مورد هیدروژن سبز اعلام کرد.

 

شرکت انرژی دولتی OQ Oman ، توسعه دهنده انرژی سبز مستقر در هنگ کنگ ، InterContinental Energy و سرمایه گذار و توسعه دهنده انرژی پاک کویت ، EnerTech ، برنامه ای را برای یکی از بزرگترین امکانات هیدروژن سبز در جهان اعلام کردند. این نیروگاه از 25 گیگاوات انرژی تجدیدپذیر تأمین می شود و می تواند تا 30 میلیارد دلار هزینه داشته باشد.

 

انرژی می گوید : "با توجه به موقعیت استراتژیک سایت بین اروپا و آسیا ، و همچنین تابش خورشیدی عالی و منابع باد رو به دریای عرب ، توسعه برای ارائه یک منبع مطمئن و قابل اعتماد از سوخت های سبز در سطح جهانی با قیمت بسیار رقابتی کاملاً مناسب است" .

 

سلیم الحثیلی ، مدیر عامل انرژی جایگزین در OQ  می گوید : "انرژی جایگزین عامل اصلی رشد بلند مدت OQ و سنگ بنای استراتژی آن است. همچنین با هدف بلند پروازانه 2040 عمان کشور مطابقت دارد که هدف آن تنوع بخشیدن به منابع کشور و به حداکثر رساندن ارزش مالی حاصل از آن است. " .

 

عربستان صعودی

 

بزرگترین تولید کننده نفت منطقه و بزرگترین صادرکننده نفت جهان ، عربستان صعودی ، همچنین به پروژه های هیدروژن سبز و سهمی از بازار هیدروژن پاک در حال ظهور چشم دوخته است.

 

NEOM ، شهر پایدار آینده که توسط محمد بن سلمان ، ولیعهد سعودی ترویج می شود ، سال گذشته قراردادی با محصولات هوایی و ACWA Power عربستان برای پروژه تولید آمونیاک مبتنی بر هیدروژن سبز 5 میلیارد دلاری امضا کرد که محصول را صادر می کند.

 

همه این برنامه ها حاکی از آن است که نیروگاه نفت خاورمیانه از انتقال انرژی و تقاضای روزافزون جهانی برای محصولات انرژی پاک در امان نیست.

 

 

منبع:

https://oilprice.com/

0 نظر

ارسال نظر