تالاب ها و تغییرات اقلیمی


تالاب ها و تغییرات اقلیمی

تالاب ها و تغییرات اقلیمی

 

آب و هوای کره ی زمین تغییر کرده است. دمای هوا و دریا در 100 سال گذشته حدود یک درجه سانتیگراد گرم تر شده است. امواج گرما و هوای آتش افزایش یافته و الگوی بارندگی تغییر کرده است.

پیش بینی های تغییرات آب و هوایی نشان می دهد ، در کره ی زمین ، احتمالاً افزایش بیشتری در دما ، تغییر الگوی بارندگی ، افزایش خطر بارش شدید و طغیان شدید در بسیاری از مناطق ، افزایش دفعات خشکسالی و شدت در برخی مناطق و افزایش سطح دریا وجود دارد.

 

آسیب پذیری تالاب ها در برابر تغییرات آب و هوایی


تالاب ها برای زندگی در زمین ضروری هستند و بیش از 125،500 گونه وابسته به آب شیرین را پشتیبانی می کنند. آنها همچنین در میان اکوسیستم های آسیب پذیر در برابر تغییرات آب و هوایی هستند.

برخی از تالاب ها ، از جمله صخره های مرجانی ، حرا ، مرداب ها و مناطقی که در مناطق عرض جغرافیایی و کوه های آلپ قرار دارند ، به ویژه در معرض خطر هستند. د

ر داخل کشور ، تالاب های آب شیرین احتمالاً تحت تأثیر افزایش دما و تغییرات بارندگی و خشکسالی های مکرر یا شدید ، طوفان و سیل قرار می گیرند. تالاب هایی که بسیار اصلاح یا تخریب شده اند ممکن است حتی حساس تر باشند و مقاومت کمتری در برابر تغییرات آب و هوایی داشته باشند.

 

تالاب ها برای سازگاری مبتنی بر اکوسیستم


تالاب ها می توانند از طریق جذب و ذخیره کربن برای کاهش گازهای گلخانه ای جوی و ایجاد انعطاف پذیری در برابر خطرات مانند طغیان ، طوفان و طغیان سواحل ، نقش مهمی در رویکرد ما برای سازگاری با تغییرات آب و هوایی داشته باشند.

 

تالاب ها و ذخیره کربن : تالاب ها کربن را جذب و ذخیره می کنند


نقش تالاب ها در جذب و ذخیره کربن اغلب دست کم گرفته می شود. تالاب ها از بزرگترین مخازن کربن روی زمین هستند.

تخمین زده می شود که تالاب ها بیش از یک سوم کربن زمینی جهان را ذخیره کنند. تخریب آنها اغلب منجر به انتشار عمده گازهای گلخانه ای در جو می شود.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد به پتانسیل اکوسیستم های "کربن آبی" ساحلی (حرا ، گیاهان دریایی و نمک مرشع) برای ایفای نقش اساسی در کاهش تغییرات آب و هوایی از طریق ترسیب کربن اشاره کرده اند.

 

تالاب ها و سیلاب :‌ تالاب ها به کاهش سیلاب و رفع خشکسالی کمک می کنند


تالاب های داخلی مانند دشت های سیلابی ، رودخانه ها ، دریاچه ها و باتلاق ها مانند اسفنج عمل می کنند . باران های اضافی را جذب و ذخیره می کنند و موج های جاری شدن سیل را کاهش می دهند. در فصول خشک در مناطق خشک ، تالاب ها پناهگاه حیات وحش را تأمین می کنند و آب را برای جوامع و سهام تأمین می کنند.

 

تالاب ها و تنوع زیستی : تالاب ها از تنوع زیستی پشتیبانی می کنند


حفظ شبکه ها و راهروهای تالاب به گیاهان و حیوانات وابسته به تالاب امکان سازگاری در واکنش به تغییر شرایط آب و هوایی با انتقال به مناطق جدید را می دهد.

 

خطوط ساحلی باتلاقی تالاب ها از هوای شدید

 

بیش از 80 درصد استرالیایی ها در منطقه ساحلی زندگی می کنند. تالاب های ساحلی مانند حرا ، گیاهان نمکی ، تخت های گیاهان دریایی و صخره های مرجانی مانند کمک فنر عمل می کنند.

آنها شدت موج ها و موج های طوفان را کاهش می دهند ، از خط ساحلی در برابر سیل محافظت می کنند و باعث کاهش خسارت های مالی و از بین رفتن زیستگاه پرندگان ، ماهی ها ، سخت پوستان و حیوانات دریایی مانند لاک پشت ها و دوغاب می شوند. ریشه گیاهان تالاب نیز باعث تثبیت خط ساحلی و ساحل رودخانه ها و کاهش فرسایش می شود.

 

تأثیرات آسیب به تالاب ها


اگر تالاب ها تخلیه ، سوزانده یا پاکسازی شوند ، به یک منبع کربن تبدیل می شوند و قرن ها کربن ذخیره شده در جو آزاد می کنند. انتشار دی اکسیدکربن از زمینهای ذرت زهکشی شده و سوختگی معادل 10 درصد از انتشار سالانه سوخت های فسیلی جهانی است.

 

حفظ و مرمت تالاب ها


در 50 سال گذشته ، تالاب های داخلی و ساحلی در سراسر جهان ، در جایی که داده در دسترس است ، حدود 35 درصد کاهش یافته اند. این سه برابر جنگل ها است.

استراتژی هایی که به تغییرات آب و هوایی می پردازند ، باید شامل استفاده خردمندانه از تالاب ها ، همراه با ترمیم تالاب های آسیب دیده باشد.

جوامع ، مشاغل و دولت ها باید برای محافظت از این اکوسیستم های شگفت انگیز که به نوبه خود به ما کمک می کند تا با تأثیرات تغییرات آب و هوایی سازگار شویم ، همکاری کنند.

 

آیا میدانستید فاصله زیادی تا پایداری وضعیت تالاب ها وجود دارد ؟

0 نظر

ارسال نظر