DAC چیست ؟


DAC چیست ؟

DAC چیست ؟

 

مهندسان دستگاه هایی ساخته اند تا دی اکسید کربن را از هوا پاک کنند. آیا این اقدام تغییرات آب و هوایی را متوقف می کند؟

روز چهارشنبه این هفته غلظت دی اکسیدکربن در جو 415 قسمت در میلیون (ppm) اندازه گیری شد. این سطح بالاترین سطح در تاریخ بشر است و هر ساله در حال رشد است.

در میان تمام تلاشها برای کاهش انتشار دی اکسید کربن ، هیئت بین دولتی تغییر اقلیم (IPCC) می گوید این اقدامات برای جلوگیری از سطح خطرناک گرم شدن کره زمین کافی نیست. جهان باید فعالانه CO2 موجود در جو را حذف کند. فرایندی که اغلب به عنوان "انتشار منفی" توصیف می شود.

حذف CO2 به دو روش انجام می شود. اولین مورد با افزایش ذخیره کربن در اکوسیستم های طبیعی ، مانند کاشت جنگل های بیشتر یا ذخیره کربن بیشتر در خاک است. مورد دوم با استفاده از فناوری جذب مستقیم هوا (DAC) است که CO2 را از هوای محیط سلب می کند ، سپس آن را در زیر زمین ذخیره می کند یا به محصول تبدیل می کند.

تحقیقات ایالات متحده که هفته گذشته منتشر شد ، حاکی از آن است که با استقرار اضطراری ناوگان "دستگاه های شستشوی CO2" با استفاده از فناوری DAC ، می توان گرم شدن کره زمین را کند کرد. با این وجود سطح مالی بودجه دولت و تجارت در زمان جنگ مورد نیاز است. بنابراین آیا گرفتن مستقیم هوا ارزش زمان و هزینه را دارد؟

 

DAC چیست؟

DAC به جذب مستقیم هوا به هر سیستم مکانیکی که CO2 را از اتمسفر می گیرد ، اطلاق می شود. گیاهان امروزه از یک حلال مایع یا جاذب جامد برای جداسازی CO2 از سایر گازها استفاده می کنند.

شرکت سوئیسی Climeworks با 15 ماشین ضبط مستقیم هوا در سراسر اروپا کار می کند که شامل اولین سیستم تجاری DAC در جهان است. این عملیات توسط انرژی زمین گرمایی تجدید پذیر یا انرژی تولید شده در اثر سوزاندن زباله تأمین می شود.

این ماشین ها از یک فن برای جذب هوا به داخل یک "جمع کننده" استفاده می کنند که در داخل آن فیلتر انتخابی CO2 را می گیرد. پس از پر شدن فیلتر ، جمع کننده بسته شده و CO2 در زیر زمین توزیع می شود.

شرکت کانادایی Carbon Engineering از فن های غول پیکر برای کشیدن هوا به درون سازه ای برج مانند استفاده می کند. هوا از روی محلول هیدروکسید پتاسیم عبور می کند که از نظر شیمیایی به مولکول های CO2 متصل می شود و آنها را از هوا خارج می کند. سپس CO2 غلیظ ، خالص و فشرده می شود.

CO2 گرفته شده می تواند برای استخراج روغن به زمین تزریق شود و در بعضی موارد به خنثی سازی انتشارات حاصل از سوزاندن روغن کمک می کند.

طرفداران فناوری Climeworks و Carbon Engineering می گویند که پروژه های آنها برای سرمایه گذاری گسترده و استقرار در سالهای آینده در نظر گرفته شده است. در سطح جهان ، براساس برخی تخمین ها ، ارزش بالقوه بازار DAC برای فناوری تا DAC می تواند تا سال 2030 به 100 میلیارد دلار برسد.

 

چالش های بزرگی در پیش است

ضبط مستقیم هوا قبل از اینکه بتواند تغییر واقعی آب و هوا را ایجاد کند با موانع و چالش های زیادی روبرو است.

فناوری DAC در حال حاضر گران است ، نسبت به بسیاری از روشهای جایگزین برای جذب CO2 ، اما انتظار می رود با افزایش تکنولوژی ، ارزان تر شود. امکان اقتصادی با ظهور اخیر بازارهای جدید کربن که در آن می توان انتشارات منفی را معامله کرد ، کمک خواهد کرد.

دستگاه های DAC حجم عظیمی از هوا را پردازش می کنند و به همین دلیل بسیار انرژی بر هستند. در حقیقت ، تحقیقات نشان داده است که ماشین های گیرنده مستقیم هوا می توانند در سال 2100 از یک چهارم انرژی جهانی استفاده کنند.

در حالی که چالش های جذب مستقیم هوا بسیار زیاد است ، این فناوری نسبت به سایر فناوری های انتشار منفی مانند کاشت جنگل یا ذخیره CO2 در خاک یا اقیانوس ها ، از آب و خاک کمتر استفاده می کند.

فناوری DAC همچنین به طور فزاینده ای از حمایت از تجارت بزرگ برخوردار می شود. به عنوان مثال مایکروسافت سال گذشته این فناوری را در برنامه منفی کربن خود گنجانده است.

 

فرصت هایی برای استرالیا

استرالیا به طور منحصر به فرد به عنوان رهبر جهانی در گرفتن مستقیم هوا قرار دارد. این منطقه دارای زمینهای وسیعی است که برای کشت محصولات مناسب هستند. از نور خورشید کافی برخوردار است ، به این معنی که ظرفیت زیادی برای میزبانی از امکانات DAC با انرژی خورشیدی وجود دارد. استرالیا همچنین دارای بهترین سایت های جهان است که می تواند کربن را در مخازن زیرزمینی "جداسازی" یا ذخیره کند.

جذب مستقیم هوا مفهومی نسبتاً جدید در استرالیا است. شرکت استرالیایی Southern Green Gas و همچنین CSIRO در حال توسعه فناوری های DAC با انرژی خورشیدی هستند. پروژه SGG ، شامل واحدهای مدولار است که به طور بالقوه در تعداد زیادی مستقر می شوند ، از جمله نزدیک به سایتهایی که CO2 گرفته شده می تواند در بازیافت روغن استفاده شود یا برای همیشه ذخیره شود.

اگر فناوری DAC بتواند بر موانع خود غلبه کند ، مزایای آن فراتر از مقابله با تغییرات آب و هوا خواهد بود. این امر می تواند یک بخش تولید جدید ایجاد کند و کارگران مستقر در اثر کاهش سوخت های فسیلی را دوباره استخدام کند.

 

با نگاه به آینده

به نظر می رسد فوریت حذف CO2 از جو یک چالش بزرگ است. اما اقدام نکردن چالش های به مراتب بیشتری به وجود خواهد آورد: شرایط آب و هوایی و شدید آب و هوایی ، صدمات جبران ناپذیر به تنوع زیستی و اکوسیستم ها ، انقراض گونه ها و تهدیدهای سلامت ، غذا ، آب و رشد اقتصادی.

فناوری DAC بدون شک با بادگیرهای سخت مواجه است. اما با مشوق های صحیح سیاست گذاری و محرک های بازار ، این ممکن است یکی از مجموعه اقداماتی باشد که شروع به تغییر روند تغییرات آب و هوایی می کند.

0 نظر

ارسال نظر