انفجار تانکر سوخت در مرز افغانستان و ایران


انفجار تانکر سوخت در مرز افغانستان و ایران

انفجار تانکر سوخت در مرز افغانستان و ایران

انفجار تانکر سوخت در مرز افغانستان و ایران باعث آتش سوزی گسترده و جراحات شد.

به گفته مقامات افغانستان و رسانه های دولتی ایران ، یک تانکر سوخت روز شنبه در گذرگاه اسلام قلعه در استان هرات غربی افغانستان در مرز ایران منفجر شد.

در این انفجار دست کم هفت نفر زخمی شدند و باعث آتش سوزی گسترده ای شد که بیش از 500 کامیون حامل گاز طبیعی و سوخت را درگیر کرد.

عامل انفجار مشخص نشد. وحید قطالی ، والی ولایت هرات ، گفت که اولین پاسخ دهندگان افغانستان امکان خاموش کردن آتش را ندارند و از ایران در قالب هواپیماهای اطفا حریق درخواست پشتیبانی کرده اند.

قطالی به آسوشیتدپرس گفت: "در حال حاضر ، ما حتی نمی توانیم در مورد تلفات صحبت کنیم."

محمد رفیق شیرزی ، سخنگوی بیمارستان منطقه ای در مرکز استان هرات ، که هرات نام دارد ، گفت: شدت شعله های آتش به این معنی است که آمبولانس ها در رسیدن به زخمی ها یا نزدیک شدن به محل انفجار مشکل دارند.

به گفته ی وی هفت نفر از مجروحان حریق تاکنون در بیمارستان بستری شده اند.

خبرگزاری نیمه رسمی ایسنا ایران به نقل از رانندگان کامیون گفت که بیش از 500 کامیون حامل گاز طبیعی و سوخت تاکنون سوخته اند.

دو انفجار در گذرگاه مرزی به حدی قدرتمند بود که توسط ماهواره های ناسا از فضا قابل مشاهده بود. یک انفجار حوالی ساعت 1:10 بعد از ظهر فوران کرد. به وقت افغانستان (0840 به وقت گرینویچ) ، ساعت دیگر حدود نیم ساعت بعد در ساعت 1:42 بعد از ظهر محلی (0912 به وقت گرینویچ).

وحیدالله توحیدی ، سخنگوی وزارت منبع تغذیه گفت ، آتش پس از شب همچنان ادامه داشت و افغانستان را مجبور کرد تا برق خود را از ایران متوقف کند و هرات را در تاریکی قرار دهد.

جاده بین شهر هرات و اسلام قلعه یک خط خطرناک بزرگراه است که افغان ها از ترس حملات باندهای جنایتکار بندرت شبانه آن را طی می کنند. شورشیان طالبان نیز آزادانه در این منطقه تردد می کنند. سرویس های امنیتی افغانستان ایست های بازرسی ایجاد کرده بودند و به آمبولانس ها و وسایل نقلیه اضطراری که از مرز عبور و مرور می کنند کمک می کنند.

به گزارش محسن نجات ، مدیر کل مدیریت بحران استان خراسان رضوی ایران ، خبرگزاری دولتی ایران ایرنا گزارش داد که به دنبال درخواست فرماندار هرات ، "نیروهای امدادی و آتش نشانی ایرانی در حال خاموش کردن آتش در داخل افغانستان هستند".

به گفته تلویزیون ایران ، آتش به تاسیسات گمرکی دوغارون در طرف ایرانی سرایت کرد و اولین واکنش دهندگان - از جمله آتش نشانی ، ارتش و نیروهای مرزی ایران - در خاموش کردن آتش کمک می کردند و به کامیون های حامل گاز طبیعی و سوخت هدایت شدند تا محل حادثه را ترک کنند.

گذرگاه مرزی اسلام قلعه حدود 120 کیلومتر (75 مایل) غرب شهر هرات است. این یک مسیر اصلی ترانزیتی بین افغانستان و ایران است.

ایالات متحده به افغانستان اجازه می دهد تا به عنوان بخشی از امتیاز ویژه سوخت و نفت را از ایران وارد کند که کابل را از تحریم های ایران معاف می کند. عکسهای ماهواره ای که روز شنبه گرفته شده نشان می دهد دهها تانکر قبل از انفجار در گذرگاه مرزی پارک شده اند.

0 نظر

ارسال نظر