هشدار دانشمندان : نشت گسترده نفت, سلامت دریای سرخ را به خطر می اندازد.


هشدار دانشمندان :  نشت گسترده نفت,  سلامت دریای سرخ را به خطر می اندازد.

نشت گسترده نفت در دریای سرخ

نفتکش متروکه در دریای سرخ چهار برابر نفتکش اکسون والدز که نشت  پنجاه میلیون لیتر نفت آن یکی از عظیم ترین سانحه های زیست محیطی در دریا را رقم زد ، نفت دارد.

 

خلاصه :

 مطالعات جدیدی که بر روی نفتکش در حال پوسیدن و متروکه در دریای سرخ انجام گرفته است, نشان می دهد که باید یک میلیون بشکه نفتی که درون این نفتکش نگهداری می شود به مکان دیگری منتقل شود.  

 

شرح:

مقاله منتشر شده در 15 دسامبر در نشریه Frontiers in Marine Science  ، خواهان عملیات تخلیه نفت از نفتکشی در حال پوسیدن و متروکه در دریای سرخ شد که حدود یک میلیون بشکه نفت در آن نگهداری می شود.

در این گزارش می افزاید قبل از اینکه نشت فعلی نفت به نشت عظیم نفتی در دریای سرخ منجر شود باید این اقدام انجام گیرد. قابل ذکر است این مقدار چهار برابر مقدار نفتی است که در نفتکش اگزون والدز موجود بودو طی حادثه ای در سال 1989 فاجعه بارترین نشت نفت به محيط زيست را در تاریخ رقم زد.

 این مقاله ، توسط تیمی از دانشمندان بین المللی به سرپرستی کارین کلاینهاوس ، MD ، MPH ، دانشیار دانشکده علوم دریایی در دانشگاه استونی بروک تألیف شده است.

این نفتکش که Safer نامیده می شود ، مجهز به یک واحد ذخیره سازی و تخلیه شناور (FSO )است که سالها متروکه شده و دسترسی به آن توسط حوثی های یمن کنترل می شود.

 این مقاله با عنوان "آخرین فرصت برای نجات اکوسیستم دریایی منحصر به فرد" ، اندکی پس از آن منتشر شد که نیویورک تایمز در 24 نوامبر گزارش داد که حوثی ها به تیمی از سازمان ملل متحد (UN) برای بازرسی و تعمیر نفتکش safer اجازه حضور  خواهند داد.

دکتر کلاینهاوس در این رابطه اظهار داشت: "اکنون زمان آن فرا رسیده تا از آلودگی آبهای منطقه و در نتیجه معیشت و سلامتی میلیونها نفر از جمعیت کشورهایی که در امتداد ساحل دریای سرخ زندگی می کنند، جلوگیری شود."  .

"اگر از امکان نشت نفت از نفتکش Safer جلوگیری نشود ، نشت نفت از طریق جریان های موجود در اقیانوس سریعا گسترش می یابد و سبب ویرانی منابع جهانی اقیانوس می شود زیرا پیش بینی می شود که صخره های مرجانی شمال دریای سرخ و خلیج عقبه از آخرین اکوسیستم های صخره ای بازمانده در جهان برای حیات آنها در دهه های آینده هستند. "

وی توضیح داد که دلیل منحصر به فرد بودن صخره های مرجانی در شمال دریای سرخ مربوط به ویژگی های این نوع مرجان ها است که می توانند حتی در آبهای بسیار گرمتر از دمای  فعلی اقیانوس ها زنده بمانند . این دما برای تحمل بسیاری از مرجانها بیش از حد بالا است (بیش از نیمی از صخره های بزرگ مرجانی به دلیل امواج گرمایی دریایی ناشی از تغییرات اقلیمی در حال نابودی هستند.).

 علاوه بر این ، انواع گونه های ماهی که در صخره های مرجانی یمن در جنوب دریای سرخ زندگی می کنند ، منبع اصلی غذا برای جمعیت این منطقه محسوب می شوند و کل دریا و صخره های مرجانی آن زیست بومی متنوع و اکوسیستمی غنی را ایجاد کرده اند.

دکتر کلاینهاوس و همكارانش خاطرنشان كردند كه در ماه مه سال 2020 آب دریا به داخل نفتکش Safer نفوذ یافته و وارد قسمت موتورخانه کشتی شد.

علیرغم اینکه این نفتکش از سال 2015 به حال خود رها شده است , برای اولین بار خبرگزاری ها از وجود لكه های نفتی در كنار نفتکش خبر دادند كه نشان دهنده احتمال نشت نفت است. به اعتقاد نویسندگان این مقاله ، این هشداری است که در نتیجه متروکه شدن نفتکش که ناشی از توقف طولانی مدت آن در دریای سرخ است سبب تخریب آن و در نتیجه نشت حجم زیادی نفت به دریای سرخ خواهد شد.  

در این مقاله یک مدل کامپیوتری ارائه شده که نشان می دهد در صورت شروع فراگیر نشت  نفت در زمستان امسال ، پراکندگی لکه های نفتی چگونه خواهد بود. این مدل نشان می دهد که اگر هم اکنون نشت نفت رخ دهد به دلیل جریانهای معمول زمستانی در منطقه دریای سرخ لکه های نفتی بیشتر از تابستان پراکنده خواهد شد.

در حال حاضر نشت لکه های نفتی باعث پراکندگی وسیعتر و ویرانی گسترده تر خواهد شد.

نویسندگان خاطرنشان می کنند ، علیرغم نشانه های وخیم در سازه نفتکش Safer ، هنوز دسترسی به نفتکش حاصل نشده و اقدامات ضروری برای تعمیر یا جلوگیری از نشت نفت هنوز انجام نشده است. دکتر کلاینهاوس اضافه می کند که زمستان بدترین زمان برای نشت نفت در آن منطقه است ، زیرا جریان های زمستانی دریای سرخ، نفت را به شکل گسترده تری پراکنده می کنند.

نویسندگان اصرار دارند که علی رغم تنش های سیاسی باید اقدامات اضطراری توسط سازمان ملل و سازمان بین المللی دریایی به منظور مقابله با تهدیدهای نشت احتمالی نفتکش Safer انجام شود. زیرا این نشت عواقب زیست محیطی و انسانی فاجعه باری را به همراه خواهد آورد به ویژه اگر در زمستان رخ دهد.

با میلیون ها بشکه نفتی ، که امکان دارد یک روز وارد دریای سرخ شود ، بویژه برای حفظ اکوسیستم منحصر به فرد آن ،جریان های غیر معمول آب در دریای سرخ و فضای سیاسی باید استراتژی منطقه ای منسجمی برای پیشگیری و مهار نشت نفت تهیه شود.

اکنون زمان آن است که افکار عمومی مردم منطقه بیش از هر زمان دیگری به بروز پدیده هایی که حیات را در این نقطه از زمین به مخاطره می اندازد حساس شده تا با آگاهی و درایت دولت مردان را ترغیب و تشویق به حفظ محیط زیست و حیات سایر جانداران نماید زیرا زمین باید پناهگاهی امن و جایی برای زیستن فرزندان مان باشد.

 

منبع:

https://www.sciencedaily.com/news

 

0 نظر

ارسال نظر