مقاومت ضد میکروبی


مقاومت ضد میکروبی

مقاومت ضد میکروبی

 

مقاومت ضد میکروبی محیطی که توسط فاضلاب شهری با مدیریت ضعیف اداره می شود

 

محققان دانشگاه نیوکاسل انگلیس با همکاری همکاران خود در دانشگاه فناوری کونگ مانگوت تونبور در تایلند و انستیتوی محیط شهری آکادمی علوم چین ، نمونه های آب و رسوبات گرفته شده از استخرهای آبزی پروری و کانال های مجاور را در 5 مورد تجزیه و تحلیل کردند. مکانهایی در منطقه ساحلی مرکز تایلند.

 

این تحقیق که بخشی از بودجه آن توسط بودجه پیوندهای نهادی اعطا شده توسط صندوق نیوتن از طریق شورای بریتانیا تأمین شد و در ژورنال مواد خطرناک منتشر شده است ، نشان داد که بیشترین شیوع ژن های مقاومت ضد میکروبی  (AMR)در آب از کانال Hua Krabue ، منشا بانکوک است. نشانگرهای آلودگی مدفوع نیز در این نمونه ها زیاد بود.

در مقایسه ، آنها تعداد کم ژن AMR را در تمام نمونه های آب و رسوب جمع آوری شده از استخرهای آبزی پروری پیدا کردند.

پرورش آبزیان سریع ترین رشد در بخش تولید مواد غذایی حیوانی در سطح جهان است و اکنون بیش از 91٪ از آبزی پروری جهانی در آسیا تولید می شود. افزایش تقاضای جهانی ماهیان پرورشی ، میگو و سایر صدف های دریایی منجر به استفاده گسترده از آنتی بیوتیک ها در پرورش آبزیان شده است و نگرانی هایی وجود دارد که این امر موجب تحریک AMR و مقاومت ضد میکروبی محیط زیست شده و سیستم های تولید جهانی غذا را تهدید می کند.

در سالهای اخیر ، دولت تایلند اقداماتی را با هدف مقابله با AMR در پرورش آبزیان از جمله کاهش مقدار آنتی بیوتیک مورد استفاده در صنعت و نظارت معمول بر بقایای آنتی بیوتیک در محصولات پرورش آبزیان معرفی کرده است.

دکتر دیوید ورنر ، از دانشگاه نیوکاسل ، گفت: "ما هیچ مدرکی دال بر اینکه آبزی پروری در حال تحریک محیط زیست AMR است ، پیدا نکردیم. در واقع ، داده ها حاکی از آن است که کشاورزان آبزی پروری در مقیاس کوچک از سیاست های One Health دولت تایلند پیروی می کنند تا مصرف ضد میکروبی در پرورش آبزیان را کاهش دهند.

 

نظارت گسترده و منظم بر مقاومت آنتی بیوتیکی محیطی

"نظارت گسترده و منظم بر مقاومت آنتی بیوتیکی محیطی با ابزارهای تشخیصی پربار می تواند نقاط گرم و آلودگی را برای تعیین موثرترین اقدامات مقابله ای شناسایی کند. این مطالعه شواهد دیگری را در مورد اهمیت  بهداشتی مدیریت شده برای مبارزه با مقاومت آنتی بیوتیکی فراهم می کند. در حال حاضر تنها نیمی از کل فاضلاب خانگی در تایلند تصفیه می شود و یافته های ما نیاز فوری به بهبود بهداشت شهری در منطقه آبزی پروری ساحلی این کشور را برای حفاظت از سیستم های تولید جهانی غذا شناسایی کرده است. "

شیوع جهانی AMR یکی از بزرگترین تهدیدهای بهداشتی برای سلامت انسان ، حیوان و محیط زیست است. بدون سرویس بهداشتی موثر و تصفیه کافی فاضلاب خانگی ، باکتری ها می توانند به سرعت تکامل یافته و مقاومت در برابر داروهای آنتی بیوتیک را افزایش دهند.

این باعث نگرانی شده است که  باکتری هایی که در برابر همه آنتی بیوتیک ها مقاوم هستند - توانایی ما در مبارزه با بسیاری از عفونت های بیولوژیکی جدید را به خطر بیندازد.

کاهش انتشار AMR پنج اولویت اصلی سازمان بهداشت جهانی ( (WHO)است و راهنمایی منتشر شده توسط WHO در سال 2020 چارچوبی را برای کشورها فراهم می کند تا برنامه های اقدام ملی خود را متناسب با شرایط منطقه ای خاص خود ایجاد کنند. این راهنما شامل مشارکت های پروفسور دیوید گراهام ، همچنین از دانشگاه نیوکاسل ، و نشان دهنده شواهد در حال رشد است . از جمله تحقیقات پروفسور گراهام ، که نشان می دهد گسترش AMR و مقاومت ضد میکروبی تنها با استفاده از آنتی بیوتیک محتاطانه حل نمی شود و عوامل محیطی ممکن است برابر یا اهمیت بیشتر داشته باشد.

پروفسور گراهام ، که همچنین عضوی از تیم درگیر این مطالعه پرورش آبزیان بود ، گفت: "تنها راهی که ما برای پیروزی در مبارزه با مقاومت به آنتی بیوتیک به دست خواهیم آورد ، درک و عمل در تمام مسیرهایی است که سرعت انتشار آن را تسریع می کنند. گرچه انواع آن و محرکهای مقاومت متنوع هستند و در مناطق و کشورها متفاوت هستند ، ریشه های مشترکی در گسترش آن وجود دارد - استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک ، آلودگی ، کیفیت پایین آب و بهداشت نامناسب.

"این کار جدید بسیار مهم است زیرا نمونه ای از بهداشت ناکافی می تواند بر تأمین مواد غذایی تأثیر بگذارد و ممکن است از قوی ترین عوامل گسترش AMR باشد."

این کار در تایلند تنها یک نمونه از چگونگی کار متخصصان دانشگاه نیوکاسل با دانشمندان کشورهایی از جمله چین ، مالزی ، هند ، اتیوپی ، تانزانیا و نپال برای ردیابی منابع خطرات ناشی از آب در رودخانه ها و سیستم های تولید مواد غذایی مرتبط با آنها است. آنها با همکاری برای انجام ارزیابی های جامع کیفیت آب ، به رفع چالش های سلامت جهانی آب سالم ، غذای سالم و کنترل AMR و بیماری های عفونی کمک می کنند.
 

0 نظر

ارسال نظر