گردش جیوه سمی


گردش جیوه سمی

گیاهان نقش اصلی را در گردش جیوه سمی در محیط دارند

 

محققان در حال مطالعه گاز جیوه در جو با هدف کاهش آلاینده ها در سراسر جهان تعیین کرده اند که مقدار زیادی از عنصر سمی توسط گیاهان جذب می شود و منجر به رسوب آن در خاک می شود.

سالانه صدها تن جیوه با سوزاندن ذغال سنگ ، استخراج معادن و سایر فرآیندهای صنعتی و طبیعی به عنوان گاز در جو منتشر می شود. این انتشارات در فرآیندی شبیه به نحوه جذب دی اکسید کربن توسط گیاهان جذب می شوند. 

وقتی گیاهان برگ می ریزند یا می میرند ، جیوه به خاکهایی منتقل می شود که مقادیر زیادی نیز به حوضه های آبریز راه پیدا می کنند و حیات وحش و افرادی را که ماهی آلوده می خورند تهدید می کند.

به گفته دانیل اوبریست ، UMass Lowell ، استاد و رئیس گروه علوم محیطی ، زمین و جوی ، رهبر گروه تحقیق ، قرار گرفتن در معرض مقادیر بالای جیوه در مدت طولانی می تواند منجر به مشکلات عصبی و قلبی عروقی در انسان شود.

اوبریست متخصص بازیابی جیوه در محیط است. در آخرین پروژه خود ، وی و جون ژو ، همیار تحقیقات UMass Lowell بیش از 200 مطالعه منتشر شده را با اطلاعات مربوط به سطح جیوه در پوشش گیاهی از بیش از 400 مکان در سراسر جهان جمع آوری کردند.

 در ارزیابی این داده ها ، آنها تعیین کردند که حدود 88 درصد از جیوه موجود در گیاهان از برگهای گیاهان جذب کننده جیوه گازی از جو نشأت گرفته است. به گفته ژو ، در سطح جهان ، پوشش گیاهی می تواند هر ساله بیش از 1300 تن جیوه را به خود اختصاص دهد ، که 60 تا 90 درصد از آن را در زمین قرار می گیرد.

یافته های این تیم در ماه جاری در مجله دانشگاهی Nature Reviews - Earth & Environment منتشر شد. به گفته محققان ، این مطالعه نشان دهنده بزرگترین بررسی جامع جذب جیوه در گیاهان و تأثیر آن بر گردش جیوه در سراسر جهان است.

اوبریست می گوید "وقتی در اینجا در نیوانگلند به بیرون قدم می زنم ، همیشه از سرسبزی جنگل ، علفزارها و شوره زارهایم شگفت زده می شوم. یکی از اهداف تحقیق من این است که تعیین کنم چقدر گیاهان گردش عناصر را کنترل می کنند - برخی از آنها می توانند سمی باشند آلاینده ها - بنابراین می توانیم اثرات مخرب را بهتر کاهش دهیم “.

به گفته ژو ، این کار دانشمندان را به سمت درک بیشتری از نحوه کار گردش جیوه سوق می دهد.

ژو می گوید "محققان بیش از 30 سال در مورد نقشی که پوشش گیاهی در گردش جیوه ایفا می کند کار کرده اند ، اما هنوز میزان کامل این تأثیرات هنوز به طور کامل درک نشده است. نوشتن این بررسی جامع و اطلاع رسانی به همکاران و مردم در مورد دانش کنونی در این زمینه "،.

سایر مشارکت کنندگان در این مطالعه دانشمندان بخش تحقیقات کیفیت هوا و محیط زیست کانادا در کبک و دانشگاه بازل سوئیس هستند. حمایت از تحقیقات توسط بنیاد ملی علوم ایالات متحده و بنیاد ملی علوم سوئیس انجام شد.

در یک پروژه جداگانه ، محققان همچنان با تمرکز بر روی ماین و ماساچوست ، نحوه تأثیر پوشش گیاهی بر گردش جیوه را در جنگل های نیوانگلند اندازه گیری می کنند. تیم Obrist از ابزارها و حسگرهای مختلفی برای اندازه گیری میزان جذب جیوه جنگل ها در جو در ارتفاعات مختلف از بالای تاج درخت تا نزدیکی کف جنگل استفاده می کنند و امکان پیگیری روزانه نحوه متفاوت بودن رسوب جیوه را در هر جنگل فراهم می کند. و ممکن است با تغییر فصول تغییر کند.
 

0 نظر

ارسال نظر