هفت نقش کلیدی جنگل ها در زندگی ما


هفت نقش کلیدی جنگل ها در زندگی ما

هفت نقش کلیدی جنگل ها در زندگی ما


به نقل از سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (2018)

 


سوپرمارکت ها:

جنگل ها بازرهای غذایی حقیقی هستند. تقریبا 50 درصد میوه هایی که میخوریم از درختان به دست می آید، بدون در نظر گرفتن مغزها و ادویه هایی که ما از این سبد های غذایی به دست می آوریم.

 


بیمه عمر:

برخی از جوامع برای منابع غذایی خود تقریبا منحصرا وابسته به جنگل ها هستند. حدود 40 درصد جوامع روستایی با فقر شدید، حدود 250 میلیون نفر، در جنگل ها و نواحی ساوانا زندگی می کنند. برای این جوامع جنگل ها و درختان حیاتی و بیمه آنها مقابل گرسنگی هستند. 

 


تامین آب:

جنگل ها بخش عمده ای از آب آشامیدنی بیش از یک سوم از بزرگترین شهرهای جهان از جمله نیویورک و بمبئی را تامین می کنند. سرچشمه بسیاری از رودخانه ها در جنگل ها است. درختان به عنوان فیلتر عمل می کنند و برای ما آب تمیز که برای زندگی حیاتی است تولید می کنند.

 


انرژی:

حدود یک سوم جمعیت جهان از چوب به عنوان منبع انرژی برای موارد ضروری مانند پخت و پز، آب جوش و گرمایش استفاده می کنند. چوب به دست آمده از جنگل ها حدود 40 درصد انرژی تجدیدپذیر جهان را تامین می کند، همانند انرژی خورشید، نیروی باد و برق آبی.  درختان مجدد رشد می کنند، اما ما باید تاکید بیشتری بر استفاده پایدار این منابع و حفاظت جنگل ها در برابر تخریب داشته باشیم.

 


ابر قهرمان:

جنگل ها و درختان از بسیاری جهات مانند سوپرمن هستند. آنان قهرمانان ما در مبارزه با تغییرات اقلیمی هستند. آن ها با خنک کردن طبیعی هوا و حذف آلاینده ها، شهرهای ما را پایدار تر می کنند. آن ها با فراهم کردن مکانی برای استراحت و آرامش، از سلامت ما محافظت می کنند. آن ها با تخریب زمین مقابله می کنند و با تامین زیستگاه ها برای گیاهان و حیوانات در برابر از دست رفتن تنوع زیستی ایستادگی می کنند.  

 


مخازن کربن:

ابرقهرمانان جنگلی ما به عنوان مخازن کربن عمل می کنند و سالانه معادل 2 میلیارد تن دی اکسید کربن جذب می کنند. اما همانند هر ابرقهرمان یک نقطه ضعف دارند. جنگل زدایی پاشنه آشیل (کریپتونایت) آنها است. هنگامی که درختان قطع می شوند، آنها این دی اکسید کربن را به هوا باز می گردانند. جنگل زدایی در حقیقت دومین عامل اصلی تغییرات اقلیم بعد از سوزاندن سوخت های فسیلی است و تقریبا 20 درصد انتشار گازهای گلخانه ای را شامل می شود، که بیش از کل بخش حمل و نقل جهان است.

 


تفرج:

درختان تسکین دهنده استرس هستند. گردشگری مبتنی بر طبیعت، به طور کلی، سه برابر سریعتر از صنعت گردشگری در حال رشد است، و اکنون تقریبا 20 درصد بازار جهانی را تشکیل می دهد. مطالعات حتی میزان فضای سبز و پوشش درختی شهرها را به کاهش سطح چاقی و جرم ارتباط می دهند. به عنوان مثال، نرخ چاقی کودکانی که در نواحی با دسترسی خوب به فضای سبز زندگی میکنند کمتر از کودکانی است که دسترسی محدودی به این مناطق دارند.

0 نظر

ارسال نظر